magyar piacért felelős igazgató, Viasat World
Megnőtt az ismeretterjesztő szegmens iránti érdeklődés

Horvath Tamas ViasatA Covid-19 világjárványból adódóan a médiaipar soha nem tapasztalt még a 2020-as évhez hasonlót, valamilyen módon mindenkire hatással volt ez a példátlan esemény. Megváltozott a munkánk, hiszen mára az összes munkatársunk teljes munkaidőben otthonról dolgozik, egy hét leforgása alatt álltunk át erre. Kezdettől fogva biztosítottuk kollégáinkat támogatásunkról, hiszen új körülmények között kellett munkájukat egyéb kötelezettségeikkel összeegyeztetni. Egy normál évben ott lettünk volna a televíziós konferenciákon és vásárokon, hogy személyesen is találkozzunk a forgalmazóinkkal és új tartalmakat vásároljunk, azonban idén új eszközökhöz nyúltunk, például a videókonferenciák során néha a korábban tapasztaltnál is fókuszáltabban és hatékonyabban tudtunk megállapodásokat kötni. Időközben a kereskedelmi csapatunkat meglehetősen lekötötte kábelszolgáltató partnereink kéréseinek teljesítése, hogy csatornáinkat minél több nézőhöz eljuttassuk, amíg az emberek kényszerűen otthon töltik az idejük oroszlánrészét.

Soha nem volt még ekkora igény a csatornáink által nyújtott szórakozásra és kikapcsolódásra, mint a pandémia idején. Szolgáltató partnereinkkel karöltve csatornáinkat a közönség szélesebb körének is elérhetővé tettük a tavaszi korlátozások ideje alatt: a Vodafone, a PR-Telecom, a Tarr, a Vidanet és a UPC DTH kódolatlan időszaka alatt az alapcsomag-előfizetők számára biztosítottuk az egyébként családi csomagban elérhető csatornáinkat.

Magyarországon tavasszal kiugró nézettséget regisztráltunk, ami köszönhető az új érdeklődők bevonásának és a magasabb átlagos nézési időnek (ATS) egyaránt. Ugyanakkor a nyári és az őszi hónapok teljesítménye is szépen alakult, ha az előző év azonos időszakával hasonlítjuk össze: megtartottuk a korlátozások idején szerzett új nézőket, miközben a csatornáinkon eltöltött idő átlaga is nőtt. Például az 1. félévben a Viasat History nézőinek száma 45%-kal magasabb lett a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva, de a július-októberi időszakot nézve a növekedés már 81%-ot mutat, és az átlagos nézettségi idő napi 57-ről 66 percre nőtt (forrás: Magyarország, Nielsen, az összes 18-59 évesek között). Kiváltképp a dokumentumfilm-csatornáink – és azon belül is a Viasat History – voltak a magas nézettséget hozó sikertörténet főszereplői. A valós tényeken alapuló dokumentumfilmek magas minőségét és az azok iránti keresletet bizonyítja, hogy az ismeretterjesztő szegmens iránti érdeklődés kiugróan megnőtt.

A világjárvány ellenére is tovább zajlott tehát az élet: augusztusban bejelentettük az Antenna Hungáriával kötött stratégiai megállapodásunk meghosszabbítását, ami az előfizetéses digitális videotékát (SVOD) is beemeli együttműködésünkbe. Továbbá a Magyar Telekommal és a Vidanettel 2021 januárjától érvényes új megállapodások is születtek. A Viasat History tavaly októberben indult reklámidő-értékesítése továbbra is szépen alakul. Korábbi terveinknek megfelelően új műholdra, az Astráról az Eutelsatra váltottunk október végén, az átállás kábelszolgáltató partnereink együttműködésének köszönhetően zökkenőmentesen zajlott. A Viasat Nature/History HD csatorna forgalmazását megszüntettük, mert mára minden csatornánk önálló HD minőségű adással is rendelkezik.

A következő évben is számítunk portfóliónk erős teljesítményére. Összességében elmondhatjuk, hogy a nemzetközi streaming szolgáltatók gyorsan növekednek a közép- és kelet európai régiókban. Figyelembe véve a mozik újbóli bezárását, így a kasszasiker filmek premierjeinek elhalasztását, valamint az okos eszközök, illetve a szélessávú internet nagyobb elérését, a streamerek gyors ütemű felfutására számítunk. Ezekben a bizonytalan időkben pozíciónk megtartására/erősítésére fókuszálunk, és hogy a lineáris csatornák mellett ellenállhatatlan SVOD választékot és digitális szolgáltatást is tudjunk felvonultatni – természetesen szolgáltató partnereinken keresztül. Ezt a stratégiát ugyanolyan prémiumminőségű tartalommal kell megtámogatnunk, amit a közönség portfóliónktól már megszokott, és elvár tőlünk. Ugyan a világjárvány kihat a gyártásra, tartalomellátásunk a következő 12 hónapra biztosított, és fantasztikus címekkel készülünk, melyek között találunk Magyarországgal kapcsolatos témákat is.