az Atmedia ügyvezető igazgatója
Ahol néző van, ott hirdető is

GuttengeberCsaba AtmediaA tavaszi állapothoz képest év végére talán fogalmazhatok úgy, hogy a piaci szereplők megtanultak együtt létezni a vírushelyzet változó kihívásaival. Most már látható, hogy a kereskedelmi forgalom éves visszaesése kisebb mértékű lesz az első hetek prognózisainál. A kezdetektől folyamatosan figyeltük a nemzetközi adatokat és a hazai változásokat, és megpróbáltunk a lehető leggyorsabban reagálni az eseményekre. Most azt mondhatom, hogy a kezdeti információk alapján nagyobb visszaesésre számítottam, mint amekkorát valójában elszenvedtünk. A kieső piaci költések arányát tavasszal éves szinten 15-20 százalék körülire becsültük. Most már nagyjából látjuk a teljes évet, és ennél jóval optimistábbak vagyunk, mert van esélyünk az egyszámjegyű csökkenésre éves szinten. Ezért azonban meg kell dolgoznunk, és szükséges volt, hogy a sales csapatunk gyorsan és felkészülten alkalmazkodjon a váratlan helyzethez. Ezért büszke vagyok a Kosaras Klaudia vezette értékesítési csapatunkra, akiknek köszönhetően sikerült megtartani az éves bevételek jelentős részét.

Visszatekintve: nem kellett több a vállalatunk ügyfélkiszolgálási színvonalának megtartásához, mint amit a legtöbb cég megtett, vagyis az otthoni munkavégzésre való gyors és zökkenőmentes átállás, illetve az online tér kínálta munkatámogatási lehetőségek mind jobb kihasználása. Persze az, hogy a teljes vállalat átmenetileg online térben működött tovább, szükségessé tette, hogy a vállalaton belüli kapcsolattartás módját és aktivitását a korábbihoz képest átalakítsuk, és azt láttuk, hogy ez még erősebbé és fejlettebbé tette a vállalati közösségünket. Utólag pedig azt mondhatom, hogy képesek voltunk higgadtan és következetesen kezelni a helyzetet, és tovább vinni az üzletet. Jól vizsgázott a csapatunk, és úgy gondolom ennek is köszönhető, hogy a piaci átlaghoz képest talán kevésbé éreztük meg a visszaesést. Ma már a megváltozott biztonsági szempontok szerint átszervezett munkafolyamataink jól működnek, ennek köszönhetően munkatársaink jelentős része bejár dolgozni, és teljes gőzzel készünk az év hátralévő részére, valamint 2021-re.

Az idei év nagy részét uraló rendkívüli körülmény ellenére tovább tudtuk nőni. Multimédiás kereskedőházként mindhárom üzletágunk esetében (tv, rádió, online) biztosítani tudtuk az ügyfelek zökkenőmentes kiszolgálást és mind a tv, mind az online esetében tovább bővítettük a portfóliónkat is. Büszkék vagyunk arra, hogy számos meglévő üzleti partnerünk választott újabb csatornájának vagy online felületeinek reklámértékesítéséhez bennünket, illetve új partnerek is érkeztek. Csak néhány példát említenék, a Network4 médiacsoport tévés és online felületeivel bővültünk idén, de nálunk indult el a tematikus Dikh TV értékesítése is. Újabb, a piac egészét érintő kutatásokkal is jelentkeztünk, amelyeket a Big Picture konferencián mutattunk be.

Vállalatunk stratégiája alapvetően nem változik a jövőben, már multimédiás kereskedőházként a piac több szegmensében vagyunk meghatározó szereplők. A tv hagyományosan nagyon erős nálunk, most az online üzletágunk kap nagyobb figyelmet, amelynek portfóliója dinamikusan bővül, és ebben a szegmensben már toplistás szereplővé váltunk. A jövő évben kiemeltebb támogatást adunk a rádiós üzletágunknak, ahol a célunk az, hogy a reklámpiacon ismét értékeinek megfelelő pozíciót kapjon a rádió, ugyanis a járványhelyzetben a tv nézettségének emelkedése mellett a rádiók hallgatottsága is nőtt.

A tv és az online a mi felfogásunkban nem harcol egymással, hanem kiegészítik, erősítik egymást. És természetesen a rádiót is ide sorolom. Minden eszköznek megvannak az előnyei, és köztük a szinergiáik, amiket ki lehet, és ki is kell használni. Az online videó dinamikusan nő nemcsak a fejlett piacokon, hanem itthon is. Az európai IAB adatai szerint 2019-ben 10 milliárd euró volt az online videó költés, ami 30 százalékos növekedés az előző évhez képest. Itthon gyakorlatilag real-time követjük a trendet, az Atmedia videós bevételei évről évre duplázódnak. Ahol néző van, ott hirdető is, ráadásul erősödik itthon is a márkabiztonság igénye, ami kedvező számunkra, ugyanis a jogtiszta videóindításokat tekintve piacvezető a portfóliónk.

Szokás szerint év vége felé a következőre mindig úgy gondolunk, hogy az nehezebb lesz. Így tekintünk 2021-re is. Az idén megtanultunk együtt élni és dolgozni a megváltozott helyzetben, miközben tovább erősödik a verseny a televíziós piacon, hiszen egy alacsonyabb bázisról indulunk jövőre. Az Atmédiánál úgy gondoljuk, hogy minden szereplő közös érdeke és célja a piac visszaépítése, amiért mi mindent meg fogunk tenni.