Alap csomag 1000x100 2021 MKM

SZSZL2021 banner 1000x100 

a JuPiNet Távközlési Kft. ügyvezetője
Másodikként is lehet nyereségesnek lenni

Dekeny JupinetAz infrastrukturális és távközlési szolgáltatások szektora klasszikusan válságtűrő ágazatnak számít: ez a régi megállapítás tapasztalatunk szerint most is helytálló volt, az eredményeink és árbevételeink, főbb növekedési mutatóink ezt támasztják alá. Mi több, ahogy nőtt az emberek otthon töltött ideje, ahogy csökkent a kikapcsolódási lehetőségek száma, úgy nőttek az internetes, kábeltelevíziós előfizetéseink, mérhető módon. Ez a jelenség várható volt, hiszen a kábeltelevízió és az internet maradtak azok az olcsó, széles körben elérhető kulturális, kikapcsolódási formák, amelyek változatlanul rendelkezésre álltak.

A pandémia hatása nem az árbevételben mutatkozott meg cégünknél, inkább abban, hogy bizonytalanságot okozott. A kezdeti hetekben, hónapokban sorra toltuk el tervezett beruházásainkat, fejlesztéseinket és időt vesztettünk, mert a bizonytalan helyzetben nem tudtuk, merre lesz az előre. Talán ez a következménye a járványnak, a leginkább átélt közös élmény: az emberek nem hoznak meg fontos döntéseket, nem váltanak munkahelyet, nem indítanak vállalkozást, ugyanígy a távközlési cégek bizonytalan helyzetben nem fejlesztenek, nem újítanak, nem piszkálják ügyfeleiket új ajánlatokkal.

A védekezésben igyekeztünk megfontolni a legjobb ajánlásokat, folyamatosan figyelni a többi piaci szereplőt, illetve a józan észre hallgatni. Ideiglenesen korlátoztuk az ügyfélszolgálat személyes látogatását, kollégáinkat folyamatosan képezni, valamint személyes védőeszközökkel láttuk el őket, az ügyfelek számára pedig igyekeztünk növelni a személyes találkozást nem igénylő ügyintézés lehetőségeit. A legfontosabb talán ebben az időszakban, hogy tiszta és kiszámítható környezetet teremtsünk mind az ügyfelek számára, mind a kollégáknak: ne legyen bennük kétely, mikor lehet és mikor kell otthon maradni, milyen helyzetekben, hogy fogunk reagálni.

Végeredményben azonban bujkál bennem a gyanú, hogy 2020. tavaszán nem volt olyan vállalkozás, olyan felelős menedzsment az országban, aki helyesen és megfelelő mértékben járt volna el: szimplán olyan helyzet volt, amiben a döntéseket elégtelen információval voltunk kénytelenek meghozni, így szerintem maradéktalanul senki sem büszke az akkori döntéseire.

2020 őszén azonban szeretném azt gondolni, hogy a második hullámban már minden vállalkozás és menedzsment felkészült a dologra: most ugyanis már nincs mentség. Sokkal többet tudunk, a döntéseinket kiszámíthatóbb környezetben hozhatjuk meg. Tudjuk mivel és hogyan kell védeni a kollégáinkat, tudjuk mivel lehet óvni az ügyfeleinket. Ebben az időszakban sokkal ijesztőbb az ügyfelek számára egy hirtelen kimaradás, hiszen kevés, vagy nincs alternatíva az idejük eltöltésére: ezért fontos, hogy az újrainduló gazdaságot a távközlési cégek stabil és kiszámítható működéssel támogassák. Ehhez pedig felkészültség kell. A 2020-as év végét már úgy zárjuk, hogy elmondhatjuk magunkról: az intézkedéseink jelenleg arányosak és indokoltak.

Az idei év során cégünk több járásban is hálózatfejlesztéseket hajtott végre, amellyel a teljes szolgáltatáspalettáját, csatornakiosztástól, internetsebességeken át az árakig mindent megújított: az átlagos előfizetői letöltési sebesség bőven 100 Mbps fölé csúszott, az érintett előfizetőink több mint négyötöde friss hűségidővel rendelkező, triplay csomagot vesz igénybe. Az eredeti terveknek megfelelően, cégünk biztosítja a legalacsonyabb árú belépőszintű internetes csomagot, mellette pedig az érintett településeken a leggyorsabb lakossági internetes sebességet is. Előfizetőink emellett, az áttervezett kiosztásunknak köszönhetően átlagosan 120 csatornát látnak a televíziókészülékeiken, amelyből 37 HD minőségű.

A legizgalmasabb része az átállásoknak, hogy elsősorban belső kommunikációval dolgoztunk eddig, azaz a meglévő ügyfelek előfizetéseinek átlagos „kosárértékét”, illetve a szolgáltatásaink optimalizálásával az azon lévő hasznot növeltük jelentősen, az új ügyfelek organikusan érkeztek, amely tendenciák és üzletkötőink visszajelzései alapján elég jelentős tartaléka van a növekedésünknek a jövő évben.

A pandémia természetesen nem engedte, hogy terveinket maradéktalanul végrehajtsuk: több településünk esetén már nem maradt időnk 2020 évben a szükséges feladatok végrehajtására, emiatt ezek a jövő évre maradnak. Építések szempontjából tartjuk magunkat a koncepciónkhoz: belsős kollégákkal jóval a piaci ár alatt építünk, és igyekszünk évente 1-2 településsel folyamatosan növelni hálózatunk méretét. Az elmúlt években sokat fiatalodott a cég, a kollégák átlagéletkora 30 alá csökkent, kezd kialakulni egy stabil, HFC és optikai építésekben egyaránt tapasztalt csapat.

KKV szinten rendkívül fontos az, hogy minden lehetőséget megragadjunk a növekedésre, így értelemszerűen a SZIP pályázatokat is: fontosnak tartom, hogy a folyamatosan csökkenő távközlési szektor közepes cégei továbbra is valódi bővülési lehetőségként tekintsenek ezekre az állami pályázatokra, és olyan hálózatokat építsenek, amelyeket ténylegesen kihasználnak. Ennek ellenére fontos megtalálni az egyensúlyt, nem kell minden áron ragaszkodni a pályázatokhoz. Léteznek olyan települések, ahol az első SZIP, vagy a soron következő elvárásainak megfelelve nem lehet költséghatékony hálózatokat építeni. Beszéljünk a közös oszlopsor problémáiról, hogy a támogatás jelentős része mehet el az áramszolgáltatói fejlesztésekre a gyakorlatban, vagy éppen pályázatmenedzsmenttel kapcsolatos kompetenciákról a szektorban, fontosnak tartom, hogy reálisan lássák a helyzetüket, lehetőségeiket a távközlési cégek, ne építsenek olyan hálózatokat, amelyek a fenntartási idő múlásával bontásra kerülnek.

Nagyon fontos ebből a szempontból az ágazati lobbitevékenység, hogy a pályázatokat járásnál kisebb méretekben is írják ki: ez egyértelműen többletteher a pályázat lebonyolítói számára, de úgy gondolom, hogy szélesíteni fogja a potenciális pályázók körét, valamint növelni fogja a sikeres pályázatok számát.

A távközlési cégeknek a szektorban résztvevő vállalkozások csökkenésével egyértelműen növekedni kell: ebből adódóan pedig építeni vagy vásárolni. Ha lehetséges egy jó pályázati feltételrendszerben erre forrásokat szerezni, miért ne éljünk ezzel, de a legfontosabb tanulsága az eredeti SZIP pályázatoknak, hogy nem szabad mindenbe feltétlenül belemenni.

2021. legfontosabb feladata a pandémia miatt megcsúszott projektek minél előbbi befejezése, a hálózat felkészítése az erősödő versenyre az országos szolgáltatókkal szemben. Az országban jelenleg 2 teljes értékű, önálló 4play szolgáltató van, ezzel párhuzamosan a piacon továbbra is tart az átrendeződés, rendszeresen jönnek a hírek felvásárlásokról és csendes megszűnésekről egyaránt. Tapasztalni és látni lehet, hogy az országos szolgáltatók is felpörgették a hálózatépítési terveiket, például érdemes volt követni a Telekom aktuális kötvénykibocsátását, amelyből reálisan lehet következtetni a várható fejlesztéseik ütemterveire és méreteire.

KKV szinten továbbra is egyértelmű az út: versenyképesnek kell lenni a változó igények között is, és elfogadni, hogy 2021-ben is, ahogy mindig, ezt a fogalmat újra kell definiálni. Ha versenytársaink egy zsák pénzt hajítanak egy településre, nem feltétlenül kell megrémülni tőle: adott szűk szegmensekben, adott feltételek között bátran lehet versenyezni HFC hálózatokon is a friss FTTH optikával, de azt el kell fogadni, hogy törni fognak a korábban biztosnak hitt monopóliumok, ha rossz döntéseket hozunk, csökkeni fog a mozgásterünk, és legfőképpen azt, hogy piaci másodikként is lehet nyereségesnek lenni. Megfelelő piaci stratégiával, következetes árképzéssel, a kockázatok átgondolt vállalásával továbbra is lehetséges lesz sikeresen növekedni.

Érdemes nyitni például a VOD irányába, keresni a B2B2C üzleti lehetőségeket, illetve az ügyfél alá rakni a megfelelő platformot hozzá: egyetlen kis- vagy közepes vállalkozás sem fog előrukkolni olyan platformmal, mint a Vodafone új STB eszközei, de igenis lehet off the shelf vagy whitelabel eszközökkel reális alternatívát teremteni. A cégeknek a szintünkön az a helyes irány, ha a kaput jelentik ezekre a szolgáltatásokra, és lineáris műsorszolgáltatás mellett terelik az ügyfeleket az új dolgok irányába.

A jövőben teljesen biztos, hogy fognak új OTT/VOD szolgáltatások indulni, ahogy az is, hogy csatornák fognak megszűnni. Az elmúlt években két fő tendencia volt kibontakozóban, egyrészt a klasszikus kereskedelmi tévé erodálása, az átalakuló televíziós reklámköltés, elég csak rápillantani a főműsoridőben futó reklámblokkokra, másrészt hogy a fiatalabb korosztály egyre kevésbé érdeklődik a lineáris műsorszolgáltatás iránt. Ők is szívesen fogyasztanak minőségi tartalmat, de biztosan nem hetente egyszer, pénteken fél hét és fél 8 között fogják azt megtenni négy reklámblokkal.

A helyzet teljes félreértését mutatják azok a műsorgyártók, akik a kiesett bevételeket a terjesztőkön akarják behajtani, és az elmúlt években árakat emeltek: a kieső reklámbevételeket nem lehet a terjesztőkön behajtani, ezzel a döntéssel csak növelik a fogyasztói árat, végeredményben pedig a potenciális nézők számát csökkentik. Több kísérletezés, több innováció, több minőségi tartalom és jobb programming kell, egyértelműen kell az OTT, amelynek leggyorsabb bevezetése a terjesztői partnereken keresztül történik.

Az RTL Most+ mint platform nyitása jó példa erre: szolgáltatókkal együttműködve, meglévő infrastruktúrát kihasználó bevezetés, amelyben mind a gyártó, mind a terjesztő érdekelt volt a sikerben. Bízom benne, hogy a következő években több hasonlót fogunk látni, azaz olyan OTT/VOD piaci bevezetést, ahol a döntéshozók felismerik, már nem egy kék óceán a szóban forgó szolgáltatások piaca. Nemzetközi versenyben létezik az is, aki a saját platformját erőlteti az ügyfélre, ennek megfelelően az üzemgazdaságosságukhoz szükséges növekedés gyorsabb, ha bevonják a több évtizedes partnereket is, és olyan előfizetéses konstrukciókat tesznek le az asztalra, amiben mi is érdekeltek vagyunk a sikerben.

A veszélye ezeknek a hatásoknak régóta egyértelmű, röviden összefoglalva, nem kábeltelevíziós szolgáltatók lesznek, hanem szimplán internetes cégek. Hiába dolgozunk koax kábellel, amennyiben a havi árbevétel közel kétharmada már az internetes előfizetésekből jön, akkor a cégünk nem kábeltelevíziós, hanem internetes cég. A kábeltelevízió, annak lineáris szolgáltatása pedig ugyanoda szorul vissza, ahova a vezetékes, helyhez kötött hangszolgáltatás: a csomagolt, kiegészítő szolgáltatások közé.