vezérigazgató, NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.
A digitális megoldások alkalmazása elengedhetetlen

Bancsics Ferenc NISZMa már mindenki számára egyértelmű, hogy az informatika és az infokommunikáció áthatja a mindennapjainkat, legyen szó a magánélet, illetve a gazdaság folyamatairól, vagy éppen ügyintézésről. Az infokommunikációs piac a gazdasági fejlődés egyik motorja, súlya az egyes ágazatok között az elmúlt években is folyamatosan nőtt. A 2020-as év váratlan és drámai eseménye, a COVID-19 járvány pedig még intenzívebb igényeket támasztott az infokommunikációs rendszerek fejlesztői, üzemeltetői felé.

A koronavírus elleni védekezés érdekében hozott rendelkezések egyértelműen rávilágítottak a digitalizáció jelentőségére. Hamar egyértelművé vált mindenki számára, hogy a digitális megoldások alkalmazása és a nagy sávszélességű hálózatok kialakítása elengedhetetlen az állampolgárok egészségének megőrzéséhez, a távoli munkavégzés, valamint a digitális oktatás feltételeinek megteremtéséhez, az egészségügy felkészítéséhez, illetve az érintkezésmentes, elektronikus szolgáltatások terjedéséhez.

Az idei évet tehát szinte minden tekintetben a pandémia határozta meg, és a járványhelyzet a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. számára is számos új kihívást tartogatott. Mivel a COVID-19 járvány alapjaiban változtatta meg a hétköznapjainkat, és a vírus terjedése a legtöbb területen felülírta az előzetes számításokat, elsősorban szemléletváltásra és gyors döntésekre volt szükség. Egy percre sem állhattunk le, hiszen társaságunknak még egy ilyen láthatatlan betegség okozta veszélyhelyzetben is folyamatosan biztosítania kellett az államigazgatás alapvető informatikai rendszereinek működését.

Mi üzemeltetjük a központi közigazgatási, egészségügyi informatikai rendszereket, a magyarorszag.hu portált és a Cégkaput, mely utóbbi nélkül például nincs adóbevallás, és adó nélkül nincs állami bevétel. Éppen ezért a tavaszi veszélyhelyzet kihirdetésével párhuzamosan felgyorsítottuk a fejlesztéseinket, és az aktuális társadalmi, illetve gazdasági körülményeknek megfelelve újakat indítottunk. Az egyik legnagyobb kihívás a gyorsaság volt számunkra, amivel az új igényekre reagálni kellett, a másik pedig, hogy mindehhez óriási, és előre kiszámíthatatlan nagyságú kapacitásokat kellett hadrendbe állítani.

Az iskolák távoktatásra történő áttérése például péntekről hétfőre történt, a kórházparancsnokok munkájához szükséges eszközök biztosítására pedig 24 óra állt rendelkezésünkre. Ezekkel párhuzamosan természetesen ki kellett építeni a tájékoztatási csatornákat is, például a koronavirus.gov.hu honlapot és a 1818 kormányzati ügyfélvonal infrastruktúráján működő koronavírus-információs vonal zöldszámát. Az óriási érdeklődés mindkettő esetében olyan forgalmi csúcsokat generált, amilyet a telefontársaságok, illetve a webáruházak csak az extrém leárazások vagy az év végi ünnepek idején szoktak megtapasztalni. Mindemellett az Operatív Törzs és a Belügyminisztérium Informatikai Helyettes Államtitkársága felkérésére társaságunk nyújtott segítséget a Házi Karantén Rendszer (HKR) fejlesztéséhez, illetve azóta is mi biztosítjuk a HKR infrastrukturális és telekommunikációs feltételeit.

A járvány hatásainak további következményeként a munkavégzés formája és helyszíne is jelentősen átalakult. A személyes találkozásokat egyre inkább felváltották az online érintkezések és a vállalatok szótárának többségébe beépült a „home office” fogalma. A megbeszélések a közigazgatás számos területén, így társaságunknál is nagyrészt áttevődtek a virtuális térbe, és az államigazgatásban is jelentősen megnőtt az igény a videokonferenciás rendszerek iránt. Ezeknek azonban egészen más szintű biztonsági követelményeknek kell megfelelniük, mint a versenyszférában. A NISZ ezért olyan rendszer használatát tette lehetővé, melynek szerverei a kormányzati adatközpontokban, privát felhőben működnek. A fejlesztéseknek köszönhetően mára gyakorlatilag nincs olyan munkavállaló az államigazgatás területén, akinek a számítógépén ne működne valamilyen biztonságos, más kereskedelmi rendszerekkel átjárható utat biztosító videokonferencia-rendszer.

A járvány az állampolgárok részéről is alkalmazkodást kívánt, és szintén megkövetelte a digitális eszközök használatát. A kezdeti bizonytalanság után egyre több háztartás életébe épültek be a digitális megoldások, és az emberek egyik napról a másikra tapasztalhatták meg, hogy a korábban személyes jelenlétet igénylő ügyek elintézését már online is megtehetik. Még február végén elindítottuk a megújult magyarorszag.hu oldalt, és a letisztult felülettel, valamint az élethelyzet alapú kialakítással még egyszerűbbé tettük a felhasználók számára az adott ügyek megtalálását és elintézését. A havi 5 millió látogatót számláló közigazgatási portálon ma már több mint 1300 ügy érhető el, melyek közül 1100 esetében elektronikus ügyintézésre is van lehetőség.

Mindent összegezve, amikor a jövőre gondolunk, az infokommunikáció területén egyértelműen az adatgazdaság, a mesterséges intelligencia vagy a szuperszámítógépek kerülnek előtérbe. A megjelenő új szolgáltatásokhoz viszont nagy adatforgalom és tárhely-igény is társul, melyhez szintén meg kell teremteni a technológiai feltételeket. Amikor annyira fontossá válik a digitalizáció mint most, a járvány idején, akkor az infokommunikációnak óriási szerepe lehet mindebben. Ehhez azonban a szektor állami és privát szereplőinek együttműködésére is szükség van. Legyen szó akár a kiberbiztonságról, akár a hálózatokkal kapcsolatos kihívásokról, csak együtt lehet megtalálni a jó válaszokat.