Az oktatás és a média kapcsolatának vizsgálata, valamint a médiatudatosságra nevelés volt a fő témája az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet novemberben megrendezett éves konferenciájának. A kétnapos tanácskozáson elhangzott előadásokból egyebek mellett kiderült, az interneten nem azt találjuk meg, amire kíváncsiak vagyunk, hanem azt, amit a keresők szerint látni szeretnénk.

Eszközellátottság, csatornakínálat, nézői profilok, analóg lekapcsolás és time shifting – ezek voltak a Nielsen Közönségmérés június 19-iki szakmai találkozójának legfontosabb témái, már ami a magyar háztartások infokommunikációs helyzetét illeti. Az írországi és az olaszországi digitális átállás ismertetése mellett Vörös Csilla igazgató előadásában arról is beszámolt, hogyan készül fel a nézettségmérő cég a digitális földi sugárzás országos bevezetését követő időszakra.

Az analóg sugárzás teljes lekapcsolása, azaz október 31. után vajon dühös lesz-e tizenkét ember, vagy elégedett? Mármint annak a tucatnyi szolgáltatónak a képviselője, amelyek előfizetéses ajánlatot dolgoztak ki az átálláshoz.

Önszabályozás, szolgáltatói kódex, hálózatsemlegesség – ez a célja a szélessávú internetszolgáltatók összefogásának. Emellett a digitális hozadékról, a közműadó hatásáról és a televíziózás jövőjéről is nyilatkozott lapunknak Bölcskei Imre, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) elnöke.

„Ma nem jelent veszélyt a tévés piacra az online média”

Nem csak a műsorszolgáltatók számára lényeges, hogyan alakulnak a hazai reklámköltések, az évről évre nyilvánosságra kerülő adatok a kábeltársaságok számára is sokat elárulnak a piaci viszonyokról. A programkínálatba kerülő adók vagy a továbbítók által fizetett díjakból és/vagy a hirdetési bevételekből tartják fenn magukat, fejlesztenek, újítják meg műsorkínálatukat. Ha a televíziós reklámtorta csökken, a csatornák a másik lábat erősítik, amely érzékenyen érinti a kábelszolgáltatókat. Vajon elértük-e a mélypontot vagy tovább csökkenhetnek a hirdetési bevételek? Milyen tényezők befolyásolhatják a reklámpiac alakulását a következő években? Mikorra várható az online média előretörése Magyarországon? Miért kevésbé népszerűek a kábeles csatornák a hirdetők körében? Az adatokat Vidus Gabriellával, az R-Time, valamint Lukács Csabával, az Atmedia ügyvezető igazgatójával elemeztük.

Tavaly átlépte az 50 százalékos küszöböt a digitálisan televíziózók aránya. Az idei teljes analóg lekapcsolás után sokakban felmerülhet a kérdés: honnan érdemes műsort vételezni? A platformok mellet az otthoni készülékhasználati szokásokra is rávilágít a Nielsen Közönségmérés kutatása.