Bár az analóg műholdas vételt már alig a tartják számon a televíziós platformok sorában, de azért a digitális változata továbbra is népszerű, mind kódolatlan, FTA formájában, mind pedig előfizetéses DTH-szolgáltatásként.

A vezeték nélküli technológia együttesen (a műhold mellett beleértve a mikrohullámú HelloDigital és a fizetős DVB-T platformot is) régóta tartja nagyjából egyharmados részarányát a televíziós előfizetések teljes körében. Kicsit talán még növeli is, hiszen az NMHH adatai szerint februárban 34,4 százalékot hasított ki a tortából. Az összességében stagnáló pozíciójú vezetéknélküli piacon belül azonban figyelemreméltó átrendeződésnek lehetünk tanúi.

Hazai futam

Az egyik legjelentősebb fejlemény, hogy a kicsit nehézkes indulása ellenére, a legfiatalabb szereplő, a MinDig TV Extra 54 ezer előfizetőjével végérvényesen megvetette lábát az arénában, sőt 5,5 százalékos részesdéssel már megelőzte a 3%-os Hello-csoportot.

Az összesen 921 ezer műholdas előfizetőt négy (öt?) társaság szolgálja ki, különböző sikerrel, de eléggé egyértelmű tendencia mentén. Másodikként lépett színre a Digi Kft, ám már hosszú ideje az élre állt, és tartja pozícióját közel 40 százalékos részarányával. (Bár az utóbbi hónapokban rendre néhány tizedszázalékos csökkenést kénytelen elkönyvelni, február végén 39,5 százaléknál tart.) Töretlen fejlődést mutat a 2008 őszén indított T-Home Sat TV, s mára a második helyre tornászta fel magát, részesedése immár 29,1 százalék. Az egykori úttörő UPC Direct a harmadik helyre szorult, de a helyzete a közel 23 százalékkal stagnálni látszik. Az Antenna Digital 2010 évi eladásával – úgy tűnik – mindkét fél jól járt. Az Antenna Hungária akkor szabadult meg tőle, amikor részesedése enyhe hanyatlásnak indult, sőt ezért két éven belóül bőven kárpótolta a Mindig TV Extra. A vevő Hello HD pedig a mai napig is a Hello Digital szolgáltatásnak köszönhet, hogy a korábban egy százalékot sem elérő részesdését együttesen sikerült 3 százalékosra növelni.

Nemzetközi mezőny

Az 50 műholdból álló flottájáról ismert SES adatai szerint Európában a műholdas televíziózás vált a vezető platformmá, megelőzve a földfelszíni és kábeles műsorterjesztést. Hozzávetőleg 84 millió európai háztartás rendelkezik műholdvevővel (Direct-to-Home, DTH), mint elsődleges vételi eszközzel.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2012. májusi számában olvasható.)