A Web 2.0 színpadán a számos tartalommegosztó portál után most megjelent egy új szereplő, amelynek a lehengerlő sikere azt mutatja, hogy a zseniális ötletre alapuló közösségi portálok fénykorát éljük. Az alig kétéves Instagram fotómegosztó portál a Facebooktól, You Tube-tól, illetve további más sikerportáloktól eltérően, nem az internetről indult igazán, hanem a mobiltelefonokkal készített képek megosztására alapuló sikerét ültette át a webre.

Mára a portál korlátlan sikere az amerikai elnökön, illetve a sztárénekeseken keresztül egészen a világcégekig mindenkit magával ragadott. A világ száz legértékesebb márkáinak több mint a fele már jelen van a fotómegosztásra épülő közösségi portálon, és a híradások szerint a magyar cégek is egyre nagyobb számban fedezik fel az Instagramot. Az pedig a tévés szakma előtt sem lehet mindegy, hogy az Instagramon jelen lévő világmárkák rangsorát éppen egy televíziós csatorna, az MTV vezeti közel 1 milliós rajongói táborral.

Egy kutyafotótól a világhírnévig

Az Instagram egy okostelefonra kifejlesztett fényképmegosztásra szolgáló ingyenes alkalmazásként a webkettő fellegvárának számító San Franciscóból indult el világhódító útjára egy Apple üzletben 2010. október 6-án. Kezdő vállalkozás volt, amely jól tükrözte megalapítójának, a gazdálkodási szakon mérnöki diplomát szerzett Kevin Systromnek a fotózás iránti szenvedélyét. Systrom észrevette, hogy miközben a mobilfotózás rohamosan terjed, és például a Facebook felhasználóinak közel a fele valamilyen mobileszközön kapcsolódik a portálra, az okostelefonokkal nem lehet az elkészített fotókon módosítani. Több kezdővállalkozással való próbálkozás után 2010-ben megalapította a Burbn vállalatot, majd a brazil Michel „Mike” Krieger szoftverfejlesztővel iPhone-ra hangszerelt forradalmian új fotómegosztó alkalmazásként kifejlesztette az Instagramot. Ennek lényege, hogy bármilyen okostelefonnal, vagy mobileszközzel készített kép módosítható, 16 féle szűrővel a minősége javítható, majd pedig a régi Polaroid felvételek emlékére „antikolt” négyszögletű fekete kerettel ellátható, illetve megosztható. Az Instagramon megosztott első fotón az alapító Systrom kutyája csodálkozott rá a világra. Az alapötlet kirobbanó sikernek bizonyult, ugyanis az Instagramnak 2010 decemberében 1 millió követője volt, majd gyors felfutási tempóval 2011 júliusában már 100 millió fotót osztottak meg az összes mobil platformon futó ingyenes alkalmazással. Idén márciusban a fotómegosztó felhasználóinak a száma még „csak” 25 millió fő volt, ám novemberre ez a szám már 100 millióra rúgott...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2012. decemberi számában olvasható.)