A televíziós ipar szövetségese

social-tvAz internet TV-k és az úgynevezett Smart TV-k által jelentett konkurencia mellett napjainkban egy vadonatúj trend lett úrrá az internet, és főleg a közösségi hálózatok által képviselt Web 2.0 világában, amit az élőben közvetített televíziós sportműsorok, előadások, vetélkedők közösségi honlapokon, valamint mobil eszközökön — okostelefonokon és táblagépeken — való közösségi megvitatása, érzelmi leképezése hívott életre. Ez az úgynevezett Social TV jelenség, amit neveznek még második képernyőnek is, és amelyben a televíziós ipar egyre jelentősebb szövetségesre talál.

A közösségi tévé tulajdonképpen a weben megvitatott tévés tartalmakkal arra a természetes emberi szokásra épít, hogy az emberek nem a PC előtt görnyedve, hanem a kanapén ülve, kényelmesen szeretnek tévézni. Ehhez jön még az okostelefonok és táblagépek révén az a technológia, ami az internetes csatlakozás és a reagálást lehetővé tevő társalkalmazások révén viharos sikert hozott a Social TV fiatal iparága számára. A Web 2.0 új fenegyereke a televíziós ipar váratlan szövetségese, ami a tévéműsorokról a közösségi honlapokon gerjesztett kommentárokkal, párbeszédekkel, valamint a háztartásokba masszívan betört mobil kommunikációs eszközökkel olyan multi-aktivitást tesz lehetővé, ami a tévéképernyő köré koncentrálódik — megnövelve a televízió hatását és látogatottságát. Az amerikai műsorszolgáltatók már tudnak élni ezzel az új lehetőséggel, és nem restellik a képernyő egyre tekintélyesebb részét „elrondítani” a közösségi visszajelzésekkel.

Közösségi média és TV konvergenciája

A 2011-ben megszületett Social TV tulajdonképpen a közösségi média és televízió konvergenciájaként határozható meg, pontosabban azt a kölcsönhatást jelző aktivitást jelenti, ami a közösségi hálózatok segítségével — kommentek, vélemények, vagy szavazások, tetszésnyilvánítások révén — valósul meg a különböző televíziós termékek — valóságshow, tévéfilm, szórakoztató vagy sportközvetítés, film — iránt. A kölcsönhatás kétirányú, és megvalósulhat a TV vagy más, főként mobil eszközök révén — többnyire a tévéközvetítéssel egy időben. Eric Scherer, a France Télévisions stratégiai igazgatója szerint a tévés világ azonnal rájött, hogy a legjobb sportközvetítések, hírműsorok minőségi valóságshow-k, sikeres filmsorozatok váltak a Twitteren a legnépszerűbb vitatémákká. A tévéközvetítések során élőben kivitelezett viták a Social TV erősségei. A szakemberek szerint a Social TV egy eléggé suta meghatározás, mert tulajdonképpen a tévéműsorokkal kapcsolatos közösségi aktivitást volna hivatott lefedni. Ez az aktivitás főleg a nagyvárosokban népszerű, jó példa rá New York, ahol a lakosság fele egyedül él. Az új hobbi a tévénézés közben valósul meg, többnyire úgy, hogy a mobil eszközök — amelyek már a fejlett nyugati háztartások 50 százalékában jelen vannak —, főleg az okostelefonok gyakran első képernyővé lépnek elő a fiatalok körében. Ehhez jönnek még a táblagépek, amelyek eladása a 2012-es évhez képest három év alatt mértékadó előrejelzések szerint minimális esetben is megnégyszereződik. Angliában az USA-hoz hasonlóan már jelenleg is a twitteres „csicsergés” 80 százaléka mobil eszközök segítségével valósul meg...

Műsorszolgáltatók és fejlesztők szövetsége

Az alig kisbaba korban lévő Social TV idén 490 millió dolláros piaca az előrejelzések szerint felívelő pályán van, és 2017-re elérheti a 8,5 milliárd dolláros értéket. Erre minden esély megvan, mert a televíziós műsorszolgáltatókat és a Social TV alkalmazások fejlesztőit közös érdek vezérli...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. májusi számában olvasható.)