SZSZL2021 banner 1000x100 

a megosztásra épülő vegyes hírportál

Amikor a BuzzFeed amerikai online médiaszolgáltatás elemzésére vállalkozik egy internetes portál vagy egy fizikai formában megjelenő lap, általában szubjektív felhangoktól sem mentes vélemények látnak napvilágot. A 2006-ban indított BuzzFeed internetes kiadványról pedig mindenképpen érdemes objektív hangvételben beszélni, mert a komoly és kevésbé komoly hírek megosztására épülő szolgáltatás már havi 150 millió főt meghaladó rendszeres látogatót tudhat maga mellett, és megháromszorozva hirdetési bevételeit, nyereséget kezd termelni.

Újabban tekintélyes újságírók foglalkoztatásával igyekszik a kiscicáktól és kutyáktól, vagy ételreceptektől eljutni a hosszabb anyagokra épülő tényfeltáró újságírásig. És teszi ezt a BuzzFeed egy olyan korszakban, amikor a hagyományos média példátlan nagy válságot él át, de az internetes zsenik briliáns médiaötletei is sokszor a süllyesztőben végzik. Mértékadó elemzések szerint a BuzzFeed azokat a leggyorsabban terjedő internetes tartalmakat kutatja fel fölöttébb új és hatékonyan működő technológiai háttérrel — köztük a Big Data eszköztárával —, amelyek megosztásra sarkallják a követői táborát. Emellett pedig olyan üzleti modellt dolgozott ki, amellyel megújította és hatékonyabbá tette az online reklámozást.

Jonah Peretti zseniális alapötlete

A BuzzFeed alapötlete a most 40. évében járó Jonah Peretti — olasz-amerikai szülőktől származó — New York-i internetes médiazsenitől származik, aki 2005-ben részt vett a ma rendkívüli népszerűségnek örvendő Huffington Post internetes hírportál megalapításában is. Előbb egy évig dolgozott a HuffPost keresőprogramokra való optimalizálásában, majd amikor 2006-ban az AOL megvásárolta Arianna Huffington lapját, Jonah Peretti önálló vállalkozásban elindította a BuzzFeed online közösségi hírportált és szórakoztató vállalatot. Alapfilozófiája nagyon egyszerű, csak roppant nehéz kivitelezni. Peretti szerint a BuzzFeed azért jött létre, hogy olyan tartalmakat közöljön, amelyeknek a megosztására az emberek ellenállhatatlan késztetést éreznek...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. július-agusztusi számában olvasható.)