A közösségi média 2018-ban is több lényeges átalakuláson és megújuláson megy keresztül, ezért se szeri se száma az év eleji trendelemzéseknek. A nagy internetguruk és a vezető lapok azonban megegyeznek az internettel 20 éve szakmaszerűen foglalkozó francia Frédéric Cavazza álláspontjával, miszerint idén az egyre vizuálisabb tartalmak felé történő eltolódás a vezető trend a közösségi médiában.

A profi videó hegemóniája vitathatatlan, elkészítése viszont sok pénzbe kerül, ezért fokozódó figyelem irányul a közbeeső megoldásokra, mint a történetek formájában való kommunikáció, amelyet számos látványos videó-részlettel, mozgóképes gif fájlokkal, kicsiny zenei részletekkel, valamint emotikonokkal fűszerezhetnek. A tartalmak „történetesítése” vezető trend lesz a Snapchat, Instagram, Facebook portálokon, továbbá a Messenger és What’sApp üzenetküldő szolgáltatásoknál, valamint a You Tube videó-megosztón is.

A The Wall Street Journal az idei évben is változatlannak tekinti a közösségi médiában kialakult Google-Facebook duopóliumot. Ez köszön vissza abból az adatból is, miszerint az USA digitális hirdetési piacán minden dollárból 40 centtel a Google, 37 centtel pedig a Facebook részesült 2017-ben. A két cég erőfölénye rányomja a bélyegét a közösségi médiára is, amelynek a színpadán idén nem valószínű, hogy olyan új portál jelenne meg, amely megkérdőjelezné a Facebook, vagy például a You Tube elsőségét...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. februári számában olvasható.)