sp682 boy1000x100 hungarian new 

A Cambridge Analytica botrány rámutatott arra a problémára, amelyről mindenki tudott, csak senki sem akarta észrevenni: az internetes gigászok a személyes adatainkkal gyakran anélkül folytatnak számukra milliárdos profitot hozó kereskedelmet, hogy a beleegyezésünket megkapnák ehhez.

Tulajdonképpen a közösségi média egésze a Facebooktól egészen a You Tube-ig egy olyan üzleti modellre épül, amely a reklámon és a felhasználók adatainak a megszerzésén nyugszik. A közösségi portálokkal kapcsolatos szállóige szerint, ha valami ingyenes, akkor mi magunk vagyunk az értékesített termék. Elég itt a Capital című francia lap által hozott példát említeni. Eszerint ha egy szálloda a Booking szállásértékesítő internetes közösségi felületen ad ki egy szobát, akkor 16 százalékot kell leadnia a Booking kasszájába, hogy ismert legyen. Mindez a százalék-fizetés, illetve adataink illetéktelen felhasználása elkerülhető, ha egy blockchain (blokklánc) technológiával (lásd előző lapszámunkban a blokkláncról írt cikket) felépített közösségi portál a biztonságos felületén közvetlenül hozza össze a szállásadót a szálláskeresővel. A blokklánc (BC) technológiával olyan biztonságos, elosztott adatbázis-alapú közösségi alkalmazások építhetők fel, amelyekkel elkerülhető a Facebook –Cambridge Analitica botrány, illetve a felhasználók tevékenysége nem a netgigászokat, hanem a tartalmak létrehozóit gazdagítják. Az említettekre példaként bemutatunk néhány új BC alapú portált...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. júniusi számában olvasható.)