newsletter 2BÉvek óta jósolták a szakemberek az e-mail halálát, és évek óta nemcsak létezik, hanem egyenesen virágzik a digitális univerzumnak ez a veteránja. Az elektronikus levelek kiváló teljesítménye nem kerülte el azoknak a médiumoknak a figyelmét, amelyek készek befektetni az összes olyan kommunikációs csatorna kiépítésébe, amivel elérhetik közönségüket. Az e-mailek hullámain a hírlevél (newsletter) is pompásan teljesít manapság ismét.

Annak is szemtanúi lehetünk, hogy a hírlevél, mint a web egyik ősrégi, mondhatni történelmi múltú formátuma, nemcsak óriási népszerűségre tett szert, hanem szemtelenül lepipálja az úgynevezett „nyers”, kidolgozatlan videókat, amelyek két év alatt elnyűttekké váltak, távolról sem érve el az általuk lebonyolított kommunikációhoz fűzött reményeket. Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, mi a hírlevelek hosszú életének a titka, miként tölthetik be hatékonyan a rájuk háruló feladataikat, hogy az összes média nélkülözhetetlen koronaékszerévé váljanak.

A Hírlevél 2.0 idejében ennek a kommunikációs formának az volt az egyedüli hivatása, hogy a hallgatóságot az internetes honlapok felé irányítsa. Ma viszont elérkezett az újgenerációs hírlevelek időszaka, amikor az elektronikus tájékoztató levelek teljes értékű formátummá váltak. A mai hírlevelek nem elégszenek meg a tartalmak közvetítésével, hanem ezekhez a tartalmakhoz hozzáadott értékkel járulnak hozzá, hogy az általuk képviselt média lelkét közvetítsék az olvasóknak.

Alexandra Yeh arra figyelmeztet, hogy a hírlevélnek semmi köze a sarki szupermarket hirdetési szórólapjához, amely levélszemétként landol az elektronikus postafiókunkban. Tehát a hírlevél nem a klikkelésért folytatott versenyfutás része, hanem elsődleges feladata a neves svájci Le Temps napilap szerint az, hogy ott keresse meg a hírlevelet kibocsátó média közönségét, ahol az megtalálható: a saját e-levélszekrényének közelében. Ez egy elszigetelt, intimebb hely, ami távol esik a közösségi média zajos világától, ahonnan szédületes mennyiségű tartalom zúdul az internetező fejére. Ám a svájci lap szerint ára van annak, hogy a hírlevél éppen az elektronikus postafiók nyugalmában keresi meg a felhasználót. Ugyanis a hírlevél egy kétélű eszköz, mert amennyiben tolakodó és haszontalan információkat tartalmaz, hamar a levélszemétben végzi...

Békés Sándor

(A teljes cikk megjelent a Média-Kábel-Műhold 2018. július-augusztusi számában.)