Az internetes közösségi alkalmazások porondján előkelő helyet foglal el az online vagy e-turizmus, ezen belül pedig az internetes szállásfoglalás.

Az e-szállásfoglalás valódi kolosszusává nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben a hollandiai központú Booking.com, amelyen a kiválóan felépített portálja révén Európában az online szállásfoglalások 60 százalékát bonyolítják le az utazni vágyók. Franciaországban például jelenleg a szállásadók 90 százaléka önálló oldallal rendelkezik a szállásfoglalás világbajnokának a honlapján. A Capital című francia lap szerint sok kisebb európai szállodatulajdonos is kifejtette, hogy a Booking mára megkerülhetetlenné vált, mivel új, általában a fiatal korosztályból származó nemzetközi ügyfélkörrel tölti meg a kisebb szállodákat is, amelyekben a szállásfoglalásokat legalább 25 százalékkal gyarapítja. Felvetődik a kérdés, hogyan tudott ekkora gigásszá növekedni a Booking, illetve működését milyen metodikára alapozza.

A Booking egyeduralkodó az online szállásfoglalások piacán, de az Európai Unió megszüntette azt a gyakorlatot, miszerint a portál nem engedi a szállásadókat a portálon szereplő szobaárak alá licitálni. A szálláshelyek saját csatornáikon olyan árat kínálnak, amilyet akarnak, ám ennek ellenére továbbra is a Booking hozza a legtöbb ügyfelet. Ma már kevés ügyfél hívja fel – főleg egy másik országból – a szállodákat, hogy olcsóbban foglaljon szállást.

A Booking ugyanakkor számos értékes tanáccsal látja el a vele kapcsolatban álló szállodákat. Emellett 6-8 tagú webfejlesztő csapatok emelik ki a szálláshelyek legkiválóbb adottságait, nemcsak a gyönyörű muskátlikat, hanem a klimatizált rendszereket, illetve minden létező előnyt felsorolva. Az üzletfejlesztők pedig mindig a kereslet és kínálat függvényében javasolnak rugalmas árakat a Bookinggal kapcsolatban lévő szállodáknak. Miután pedig az internetes szállásfoglalás titánja a látogatók ajánlásait is közzéteszi az adott szálláshelyek leírása után – háttérbe sorolva a negatív felhangokat –, jelenleg egyik versenytársa sem képes hozzá hasonló eredményességgel dolgozni az online piacon.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. novemberi számában olvasható.)