a közösségi portálokon – és azokon túl

Azt már régóta tudjuk, hogy a kiberbűnözés körébe tartozó adatlopás is sok tekintetben a tökéletes bűntény, mivel a hekkerek alacsony kockázattal igen nagy haszonra tehetnek szert. Amióta az emberek élete egyre inkább az internetes felületekre tevődött át, azóta a kiberbiztonság megsértése és az adatlopás révén a számítógépes bűnözés egy globalizált és kiszervezett iparággá változott.

A Fast Company és a The Washington Post lapok legfrissebb összeállításai igen konkrétan mutatják be, hogy az informatikai fejlődés fellegvárának számító USA-ban 2018-ban a közösségi portáloktól a nagy szállodaláncokon keresztül egészen az „előzékeny és alázatos” szendvicskészítő cégekig az emberek százmillióinál volt tapasztalható jelentős adatlopás. Indiában viszont az adatlopás már egymilliárd embert veszélyeztetett. És mindez a Fast Company szerint csak a jéghegy csúcsát jelenti, mert a valóság ennél is lehangolóbb. Felvetődik a kérdés, hogy mit lehet tenni a nagyobb adatbiztonságért 2019-ben. A mesterséges intelligencia alapú adatvédelemtől a jelszófrissítésig erre a kérdésre is sokféle válasz létezik. No és létezik egy alapigazság: mindenkinek felelősséget kell vállalnia a saját adatai iránt, mert ezt még a csúcstechnológia sem veheti át helyettünk.

Adatbotrány a Facebooknál

Kétségtelen tény, hogy a 2018-as év csúcsbotránya a Facebook közösségi portálon robbant ki, amikor március 17-én a Guardian és a New York Times megszellőztetette: a Cambridge Analytica brit politikai elemző cég 87 millió Facebook-felhasználó adatait gyűjtötte össze egy kvíz-alkalmazásban való részvétel után.

Gigászi adatvesztés a fitnesz termektől a Marriott szállodaláncig

Aki azt gondolja, hogy a közösségi portálok tavalyi adatvesztési méretei elrettentően nagyok, az most valóságos adatvesztési apokalipszisről szerezhet tudomást. A Washington Post az igen ártatlannak tűnő amerikai Polar nevű fitnesz alkalmazással kezdi a sort. A Polar gyenge adatbiztonságát kutatók mutatták ki, miközben az amerikai hadsereg és nemzetbiztonság kötelékében dolgozó 6 460 személy adatait sikerült azonosítaniuk a fitnesz cég minimális adatvédelmi funkcióinak hiányában. De ez még semmi ahhoz képest, hogy a floridai Exactis marketing cégről júniusban kiderült, hogy 230 millió amerikai állampolgár és 110 millió vállalkozás adatnyilvántartását egy nyilvános – bárki számára hozzáférhető – szerveren végzik. Ez azt jelenti többek között, hogy a felhasználók 400 jellegzetes szokása, illetve elérhetősége volt teljesen nyilvános.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. februári számában olvasható.)