az önimádat közösségi alkalmazása

A közösségi portálok és alkalmazások világában teljesen egyedi helyet foglal el a kínai TikTok nevű mobil videó-megosztó közösségi portál. A zenére tátogó, azt mímelő serdülőkorúak soraiban az elmúlt két évben hallatlan népszerűségre tett szert ez a közösségi klipmegosztó.

A felnőtteknek gyakran bárgyúnak tűnő, magamutogató közösségi alkalmazás 2018-ban szinte futótűzként kezdett el terjedni világszerte, és hamarosan a legnépszerűbb közösségi alkalmazás lett. Többen töltötték le, mint a Facebook és az Instagram alkalmazásokat, vagy mint a fiatalok között népszerű Snapchatet.

Népszerűségének az okait már igen sokan vizsgálták, és a szakemberek arra jutottak, hogy a videó-klipek elkészítésénél tapasztalható kreativitásnál és önkifejezési vágynál jóval mélyebb okai vannak a TikTok sikerének. Ez pedig nem más, mint egy életérzés, amelyre a kínai alkalmazás egész létét alapozza. A probléma csak az, hogy a túlzott önimádat és magamutogatás igen sok veszélyes hátulütővel rendelkezik.

A TikTok alkalmazást 2016-ban alapította Kínában Zhang Yiming. A TikTok név Zhang Yiming szerint az óra ketyegésére való utalás. A Focus szerint a TikTok zsenialitása abban áll, hogy egyszerre egyesíteni tudta a Snapchat, a You Tube és a Facebook sikeres elemeit.

De mit tud ez az alkalmazás? A Tik Tok hatalmas zenei katalógusából az általában 11–16 év közötti felhasználó kiválaszt egy zeneszámot, amelyhez saját videót készíthet egyperces terjedelemben. Ez lehet éneklés-imitáció, vagy valami népszerű jelenet mímelése, és még ezer más hasonló okosság. A felhasználók kreativitását előmozdító effektek és a különböző szűrök elősegítik a klipmegosztást a serdülőkorúak között. A címkézés és a kommentelési lehetőség a közösségi funkciókat erősíti. A kínai közösségi alkalmazás tulajdonképpen diszkréten beépítette a Vine és a Snapchat funkcióit a TikTokba. A Tik Tok sikereleme a hetente megadott témában meghirdetett „Kihívás”. Ilyen például az, hogy ki tud több cipőt vagy ruhát felpróbálni 15 másodperc alatt...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. márciusi számában olvasható.)