– az álhírek elleni küzdelem élharcosa

Az álhírek korát éljük, amelyek nem a hagyományos hírközlés berkeiből származnak. Viszont a közösségi médiahálózatok vaskosan hibáztathatók az álhírek terjesztéséért, ugyanis bármely személy vagy szoftver révén milliók számára biztosít hozzáférést az ellenőrizetlen forrásból származó álhírekhez.

Ennek számos példáját láthatta a világ a 2016-os amerikai elnökválasztás során, azonban a tudománytalan, megalapozatlan hírek ma is szabadon terjednek a közösségi médiában. A közösségi média gigászai, így a Facebook, a Twitter és a Google különböző indokokra hivatkozva általában nem gátolják hatékonyan az álhírek terjedését. A közösségi média képviselői közül egyedül a virtuális hirdetőtáblaként meghatározható Pinterest fotómegosztó kezdte meg az álhírek elleni harcot. Ennek fő terepe jelenleg a védőoltások ellen fellépő áltudományos tartalmak törlése, illetve az ezzel kapcsolatos logikátlan érvelések kigyomlálása. Amint a Fast Company című amerikai lap beszámolt róla, a 250 milliós tagsággal rendelkező Pinterest hatékony harcot folytat a védőoltások megtagadására felbujtó keresések megakadályozásával, több tucat áltudományos honlap elérését blokkolva, illetve megkezdve azokat a fejlesztéseket, amelyekkel automatizáltan ki lehet iktatni az álhíreket. A vakcinázás elleni felbujtásnak köszönhetően egyébként ismét felütötte a fejét az Egyesült Államokban a kanyaró, amely a hatékony védőoltásoknak köszönhetően a ’90-es évekre teljesen eltűnt a járványok listájáról.

Ifeoma Ozoma, a Pinterest közrendre és társadalmi hatások vizsgálatára szakosodott munkacsoportjának a szakértője a minap elmondta, hogy a 2010-ben alakult fotómegosztó már 2013-ban is fellépett az önkárosítást népszerűsítő tartalmak ellen, majd 2017-ben elkezdték a védőoltások elleni propaganda meggátolását, valamint az egészségügyi félretájékoztatás elleni harcot. Felléptek az olyan álhír-folyamok ellen is, amelyek például illóolajakat javasolták a rákos betegeknek a kemoterápia helyett. Ifeoma Ozoma kifejtette a Fast Company-nek, hogy 2018 végére a Pinterest a vakcinázás elleni fellépést, valamint a hamis gyógyítást reklámozó híreket, illetve további más tartalmakat egyaránt eltávolította a keresőeszközeiből, valamint a felhasználók számára az algoritmusok által generált idővonalakról.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. áprilisi számában olvasható.)