– a digitális világ svájci bicskája

Nyugaton szakmai, illetve üzleti köröket kivéve szinte ismeretlen, mégis nagy hírnévre tett szert a kínai Tencent Holding által kifejlesztett WeChat, amelynek mára egymilliárd felhasználója van.

Nem is olyan egyszerű válaszolni arra a kérdésre, hogy mi a WeChat. Közösségi alkalmazásnak indult, és teljesíti ma is ezt a funkcióját. Ugyanakkor, ha a Ninjamarketing olasz portál megfogalmazását elfogadjuk, akkor a Facebook, WhatsApp és az Instagram egyfajta elegye – egyedi alkalmazás köntösében. A WeChat továbbá egy párját ritkító alkalmazás a világon, mivel az említett közösségi portálok mellett még virtuális pénztárca és gigantikus e-kereskedelmi felület szerepét is betölti Kínában. Tulajdonképpen valahol a Facebook a WeChat példáját is követi, amikor különböző vásárlási funkciókat erőltet az üzenetküldési szolgáltatás mellett. A WeChat ezek mellett szinte a digitális Kína szimbólumává vált, és multifunkcionális mivolta a kínai digitális átalakulás máshol lemásolhatatlan svájci bicskájává léptette elő – legalábbis a tekintélyes svájci Le Temps napilap szerint.

A WeChat közösségi alkalmazás viharos sikert aratott a kínaiak körében. A francia Zdnet és a China International Watch portálok legfrissebb híradásai szerint 2018-ban a WeChat 1,08 milliárd felhasználója napi három órát töltött a sokcsatornás közösségi felületen, naponta 45 milliárd üzenetet küldött és szintén minden 24 órában 410 millió hang- és videó-hívást bonyolított le. Jelenleg a giga-alkalmazás fizetési platformjához 10 millió kereskedő csatlakozott, és az év minden napján egymillió fizetési tranzakciót bonyolítanak le a felületén. A WeChat milliónyi üzlettel van összekapcsolva, ahol a közösségi portál felhasználói kedvezményesen vásárolhatnak. A számokat tovább is lehetne sorolni, de elég a Fabernovel tanulmányát említeni, amely kiemeli: a 20,3 millió munkahely létrejöttét elősegítő WeChat 433 nap alatt gyűjtött össze 100 millió felhasználót, amihez a Facebooknak 1 650 napra volt szüksége...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. májusi számában olvasható.)