A Facebook-tulajdonban lévő Instagram eredetileg „csak” egy szép fotómegosztó alkalmazásként indult, azonban az elmúlt nyolc év alatt nemcsak kialakított egy igazán mai, divatos és trendi Instagram gazdaságot, hanem mértékadó amerikai források szerint csendben magát az üzleti életet is átalakította – legalábbis az USA-ban.

Az Instagram közel hozta egymáshoz az élet és a munka világát, és egy olyan hellyé változott, ahol mindenből pénzt lehet csinálni. Ez egy olyan platform, amelyen ma már a kutya fotója több pénzt hoz, mint a tulajdonosa, vagy egy adott márka megjelölése egy fotón megváltoztathatja a felhasználó karrierjét, illetve az is megtörténhet, hogy egy meg sem született gyermek fiókja már 40 000 felhasználóval rendelkezik – ha a várandós anya egy véleményvezér. Az Instán a személyes üzenetek keverednek a fizetett partnerségből származó hirdetésekkel, amelyek szerényen húzzák meg magukat a végtelen hírcsatornán.

A platform 1 milliárd fős felhasználói táborának 80 százaléka legalább egy üzleti vállalkozást követ rendszeresen, és a márkák nem agresszívan törtnek be a többnyire fiatal felhasználók életébe, mert az Instagram természetes ökoszisztémájának a részét képezik. Nem csoda, hogy a felhasználók 75 százaléka nemhogy elmenekülne a cégek anyagainak a láttán, hanem rákattint és tovább böngészik a termékek után. A Fast Company amerikai lap szerint nehéz meghatározni, hogy pontosan mekkora a felhasználók felé, illetve a tőlük induló pénzáramlás, azonban az elemzők becslése szerint a platform 2018-ban 8 milliárd dolláros hirdetési bevételeket könyvelt el. A mértékadó elemzések szerint ezzel párhuzamosan az Instagramon lévő márkák nagyköveteiként ismert véleményvezérekhez vagy befolyásolókhoz 2018 májusától egy év alatt 1,7 milliárd dollár áramlott. Az Instagramon virágzó mikro-vállalkozások születnek, amelyek a legmeghökkentőbb területekről származnak...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. júniusi számában olvasható.)