A technológiai iparra építő közösségi média a méretek bűvöletében él. Itt egyetlen törekvés sem ikonikusabb, mint egy olyan közösségi alkalmazás létrehozása, amely legalább egymilliárd felhasználót vonz.

Ezt a törekvést senki sem érte el többször, mint a Google, amelynek nyolc sikerterméke – köztük a G-mail, a Chrome, az Android, vagy a You Tube – már belépett a milliárdos felhasználói klubba. Azonban a mamutcég nem bírta megvetni a lábát a közösségi média színpadán, és legutóbbi nagyszabású próbálkozása, a Google+ még azelőtt hamvába holt lett, hogy akár egy horpadást ütött volna a Facebookon. Viszont a Google+ keretén belül igen fejlettnek mutatkozó fotószolgáltatást a Google 2015-től elkezdte önállóan fejleszteni. A Google Fotók négy év alatt egymilliárd felhasználót gyűjtött világszerte, és ezzel minden létező közösségi alkalmazást lekörözött gyorsaságával, ugyanis a milliárdos klubba való belépésre a Facebooknak és az Instagramnak nyolc évre, a G-mailnek pedig 12 évre volt szüksége. Már csak az a kérdés, hogyan sikerült a Google Fotóknak ezt az eredményt elérnie, és a cég talán leginkább fogyasztóbarát alkalmazásává válnia.

A Google-nak talán nem volt olyan terméke eddig, amit akkora lelkesedéssel fogadtak volna, mint a fotóalkalmazást. A kitűnő sajtóvisszhangok után a fejlesztők szerencséjére olyan felhasználói fogadtatás következett, amilyet a Google vezetői legfeljebb a legszebb álmaikban reméltek. A Google Fotóknak az első öt hónapban havonta 100 millió felhasználója volt, de az első évfordulón ez a szám már megduplázódott, és 2017-ben elérte a félmilliárdot. Ekkor már a felhasználók naponta 1,2 milliárd fotót töltöttek fel. Amikor a fejlesztések tempója is felgyorsult, és a partnerfiókok automatikusan megoszthatták egymással az adott rendezvényeken készített bizalmas jellegű fotókat, a felhasználói létszám egyfolytában gyarapodott, és 2019 második félévében elérte az egymilliárd főt.

A Google adatai szerint már 2017-ben az összes feltöltött tartalom nagysága elérte a 13,7 petabájtot. Összehasonlításképpen elég utalni arra, hogy 2017 végén a teljes internetes archívum közel 40 petabájtnyi adatot tartalmazott.

Anil Shabharwal elmondta a Fast Company-nak, hogy az alkalmazás új célja a következő milliárd felhasználónak a Google Fotókra történő verbuválása. Ennek a célnak a megvalósításáért jelentette be a Google a Gallery Go nevű gyors és kompakt fotó- és videó-galériát, amit az olyan fejlődő piacok számára dolgoztak ki, ahol a felhasználók telefonjai nem mindig rendelkeznek megfelelő hozzáféréssel a nagysebességű adatokhoz. Ezért kimarad a fejlett asszisztens funkció, a középpontban a fotók megtekintése és az alapvető szerkesztési eszközök és az automatikus javítás áll.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. márciusi számában olvasható.)