napjaink új közösségi médiája

A szakemberek azt hitték, hogy manapság már nem jöhet újabb versenytárs a közösségi média színpadán a Facebook és társai mellé. Azonban a Covid-19 (C19) világjárvánnyal járó karantén előtérbe helyezte a távmunkát, illetve az emberek közötti távkapcsolatokat is. Így egyszerre, szinte bármilyen előjel nélkül elkezdtek óriási népszerűségre szert tenni a videó-konferenciaalkalmazások. A Zoom alkalmazás egyszerre mindenki kedvenc közösségi, sőt, szociális platformjává változott.

Amikor a virtuális tanórára készülő diák, a vagy a két párhuzamos videó-konferenciára készülő család, illetve a banki alkalmazott szomszéd egyaránt a Zoom alkalmazáson lóg naphosszat, akkor belátható, hogy a „zoomolás” a C19 idején otthonukban ragadt emberek közösségi médiatevékenységévé vált. Ez a jelen idő kommunikációs közösségi médiája. A Zoom azonban nemcsak olyan vállalati versenytársakat hódított meg, mint a WebEx, a Skype vagy az Adobe Connect, hanem erőteljesen betört a karanténban elszigetelt emberek életébe is. Már csak azt kell kideríteni, hogy miért.

A Zoom legnagyobb újítása az volt, hogy megszüntette a videó-konferencia iparág elitista hagyományát, miszerint a fontos üzleti hívásokra csak egy tanácsteremben kerülhet sor. A Zoom társaságot 2011-ben alapította a kaliforniai San José székhellyel az Amerikában élő, kínai származású Eric Yuan. A cégalapító a WebEx videó-konferenciára szakosodott társaság főnöke volt, amelyet 2007-ben a Fast Company amerikai lap szerint 3,2 milliárd dollárért adott el a Cisco-nak. Yuan a Cisco Systems vezetői előtt kifejtette szinte látnoki erővel bíró vízióját, miszerint a cégnek olyan videó-konferencia termékekre van szüksége, amelyek nemcsak hagyományos PC-ken, hanem főleg mobiltelefonon, illetve laptopon és más új eszközökön is elérhetők. A Cisco vezetése nem értett egyet, így Yuan 2011-ben elhagyta a világcéget, és megalapította a Zoom Video Communication Inc. vállalatot, és mivel 800 mérnök főnöke volt, magával is vitt egy mérnök kontingenst az új céghez.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. május-júniusi számában olvasható.)