Virtual influValóságos pénzhegyek

A mostani, világjárvánnyal sújtott környezetünkben a más emberekkel való biztonságos találkozás már nem tekinthető természetesnek, és hasznosabbá vált a távolságtartás, az emberek pedig egy kicsit „láthatatlanokká” váltak. A legtöbb közösségimédia-sztár is otthon ragadt, és a hagyományos marketing zavarai közepette egyre növekvő „étvágy” mutatkozik a szintetikus kreatúráknak tekintett virtuális influencerek iránt.

A néhány éve megjelent virtuális lények igazi befolyásolókká avanzsáltak az Instagramon és más közösségi médiafelületeken. Nagy előnyük, hogy nem betegednek meg, nincs szükségük alvásra és evésre, a mai korlátozások közepette is felbukkanhatnak a világ bármelyik táján, nem öregszenek és nem halnak meg, és mindent megtesznek, amire a számítógépes grafikusok beprogramozzák őket. Jelenlétük az internet miatt egyre jobban betör a hétköznapi valóságba, és a fantáziaszemélyek modellekként vagy énekesekként, de mindenképpen virtuális befolyásolókként valóságos pénzhegyeket keresnek alkotóiknak.

A virtuális befolyásolók a kreatív ügynökségek által kifejlesztett digitális avatárok, olyan 3D-s női és férfimodellek, akiket számítógépes grafikával hoznak létre, viszont valóságos egyéniséggel és személyiségjegyekkel ruháznak fel, így húsvér embertársaikhoz hasonlóan követők millióit vonják be a legkülönbözőbb marketingkampányokba. Az olasz Key4Biz portál rámutat, hogy a virtuális befolyásolók mögött a technológia igazi művészei által vezetett csapatok húzódnak meg, akik a legkülönbözőbb területekre szakosodott influencerek karaktereit dolgozzák ki. Nekik köszönhető az is, hogy a szimpatikus virtuális avatárok ugyanúgy mozognak, illetve kommunikálnak követőikkel, mint a valóságos emberek.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. decemberi számában olvasható.)