Exkluzív csevegés a klubházban

A közösségi média szakemberek azt hitték, hogy a Facebook, Instagram és TikTok után már nem érkezik olyan új alkalmazás, ami a semmiből törhet fel a csúcsra. Mivel volt már szöveges, fotós, videós, illetve rövid videós közösségi alkalmazás, most a hangalapú alkalmazások ideje is elérkezett.

Az egy éve Kaliforniában alapított Clubhouse hangalapú közösségimédia-alkalmazás idei szédületes sikere az exkluzív irány feltörését mutatja a közösségi médiában. A hangalapú csevegő-szobák őrülete paradox módon éppen a közösségi média főnökeinek és más hírességeknek a szívét hódította meg elsőként. Főleg a Szilikon-völgy munkatársai és az influencerek, médiamogulok, valamint a színészek és énekesek lettek lebilincselve a közösségi beszélgetés varázsától. Miközben három hónapja a Clubhouse az ismeretlenség homályában volt, január óta nincs olyan nap, hogy szinte az összes online és offline lapok ne az alkalmazás híreitől lennének hangosak.

„Kerekasztal beszélgetés podcast szószban”

Legalábbis az amerikai lapok szerint. Az alkalmazást 2020 márciusában indította útjára a Highlight közösségi alkalmazással már kísérletező Paul Davidson és Rohan Seth, a Google mérnöke. Az alkalmazás egyelőre még csak IOS-felületen, vagyis iPhone készülékeken érhető el, de béta alkalmazás nagy sikerére való tekintettel a Clubhouse blogja szerint gőzerővel dolgoznak az Android-változaton is. A Clubhouse felületén semmi kép, szöveg vagy videó nem található, vannak viszont hangalapú beszélgető szobák, amelyekben kerekasztal-megbeszélések, vagy akár 5 000 hallgató előtt tartott 15 órás technológiai előadások is elhangzanak.

Még csak 1 500 megrögzött beszélgető használta a Clubhouse-t, amikor a Facebookot, Twittert és Instagramot is egykor támogató Andreessen Horowitz kockázati tőkealap 2020 májusában meglátta a lehetőséget az alkalmazásban, és 12 millió dolláros tőkeinjekciót pumpált az érdekes csevegő-platformba.

A Clubhouse alkotói nem akarták, hogy megrohamozzák az érdeklődők, ezért kidolgozták a meghívásos részvételi lehetőséget. A tagok két ismerősüket hívhatják meg a platformra, viszont minden jelentkezőnek meg kell adnia a telefonszámát. Továbbá a Clubhouse hozzáférhet a telefonkönyvében lévő nevekhez és telefonszámokhoz, amelyek alapján az alkalmazás akár meghívó nélkül is felvehet ismerőst a platformra. A tavalyi év végén még csak 600 000 és 900 000 közötti felhasználói létszám telepítette az alkalmazást, azonban január közepétől már a Clubhouse berobbantotta a közösségi médiaérdeklődés kapuját...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. március-áprilisi számában olvasható.)