a kreatív gazdaság egyik alappillére

Egyedi szerepet tölt be a közösségi média színpadán a San Francisco székhellyel működő Patreon közösségi finanszírozásra (crowdfunding) épülő platform. Fennállásának hét éve alatt több mint 200 000 független művésznek, írónak, podcast készítőnek, modellnek, befolyásolónak, illetve kezdővállalkozásnak segített abban, hogy a rajongóik előfizetéses támogatást nyújtsanak a projektjeikhez, illetve a független működésükhöz.

A francia Forbes magazinban Ronny Krieger, a Patreon közelmúltban kinevezett európai igazgatója világított rá, mi különbözteti meg a platformot több crowdfunding kezdeményezéstől: „Egyszerű a képlet. A Patreon megalapításáig a közösségi finanszírozású platformok egy reklámkampány, projekt vagy specifikus termék kivitelezésének a támogatására indítottak különböző platformokat. A Patreon közösségi előfizetési rendszerével a felületén jelen lévő szabadúszóknak lehetővé tette több különböző projekt anyagi támogatását, illetve a független művészként való létezést”. Jelenleg a Patreon vitorláiba fúj a szél, így gyorsan bővül a platform, amely azonban még mindig kevés alkotónak tud olyan életszínvonalat biztosítani, hogy teljes gazdasági függetlenségben végezhesse a kreatív munkáját.

A Patreont Jack Conte zenész és egykori stanfordi egyetemi kollégája, Sam Yam alapították 2013-ban. Jack Conte a Pomplamoose zenekar tagjaként közel 2010-ig jelentős rajongói táborral rendelkezett, és a zenekari ténykedése mellett az iTunes virtuális zeneboltjában az eladásaiból havi 1 000 dollárt keresett. Ám amikor a Spotify-hoz hasonló streaming szolgáltatások átvették a zenei élet irányítását, a zenész jövedelme gyorsan lecsökkent, és a You Tube videó-megosztón csordogált be az előző jövedelmének a töredéke. Így felhívta Sam Yam-ot, akivel együtt létrehozták a Patreon platformot.

Jack Conte a Variety című lapnak elmondta: a Patreon létrehozásával az volt a céljuk, hogy platformjuk az alkotóknak tartalmi bevételt hozzon közösségi funkciók segítségével. Az új kezdeményezés lassan kezdett gyarapodni, viszont a kockázatitőke-társaságok néhány éve életképesnek ítélték a Patreont, így tőkeinjekcióikkal komolyan segítették infrastruktúrájának a kiépítését.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2021. május-júniusi számában olvasható.)