Az álhírek (angolul: fake news), más néven pontatlan, megtévesztő hírek félelmetes gyorsasággal terjednek napjainkban a közösségi médiafelületeken.

A decentralizált Instagram

Az utóbbi időben nem sok olyan új közösségi médium született, amelynek akár fikarcnyi esélye is lenne a Facebook, Instagram vagy You Tube által képviselt gigászi méretű portálokkal való versengésre. Szép eredményeket ér el viszont a közelmúltban alakult Escapex, amely a véleményvezérek – más szóval befolyásolók, influencerek – új, decentralizált közösségi médiuma, ami akár mini Instagram-alkalmazások gyűjteményeként is felfogható.

A Facebook-tulajdonban lévő Instagram eredetileg „csak” egy szép fotómegosztó alkalmazásként indult, azonban az elmúlt nyolc év alatt nemcsak kialakított egy igazán mai, divatos és trendi Instagram gazdaságot, hanem mértékadó amerikai források szerint csendben magát az üzleti életet is átalakította – legalábbis az USA-ban.

– a digitális világ svájci bicskája

Nyugaton szakmai, illetve üzleti köröket kivéve szinte ismeretlen, mégis nagy hírnévre tett szert a kínai Tencent Holding által kifejlesztett WeChat, amelynek mára egymilliárd felhasználója van.

– az álhírek elleni küzdelem élharcosa

Az álhírek korát éljük, amelyek nem a hagyományos hírközlés berkeiből származnak. Viszont a közösségi médiahálózatok vaskosan hibáztathatók az álhírek terjesztéséért, ugyanis bármely személy vagy szoftver révén milliók számára biztosít hozzáférést az ellenőrizetlen forrásból származó álhírekhez.

az önimádat közösségi alkalmazása

A közösségi portálok és alkalmazások világában teljesen egyedi helyet foglal el a kínai TikTok nevű mobil videó-megosztó közösségi portál. A zenére tátogó, azt mímelő serdülőkorúak soraiban az elmúlt két évben hallatlan népszerűségre tett szert ez a közösségi klipmegosztó.