Minden korábbinál több, összesen negyvennégy médiapiaci szakember fejti ki véleményét az idei esztendőről, és a jövő kilátásairól a Média-Kábel-Műhold decemberi számában.

Íme, egy kis ízelítő:

Hatóságunk a felhasználók számára biztosítani kívánja a hírközlési és kulturális javakhoz való hozzáférés egyenlőségét – a piaci szereplők oldalán pedig tiszta versenyhelyzetet kíván teremteni. (Szalai Annamária elnök, NMHH)

Az IKT szektor az egyetlen olyan, az egyébként hagyományosan magas hozzáadott értékkel rendelkező iparágak között Magyarországon, amely a válság ellenére is komoly fejlődést tudott felmutatni. (Vályi-Nagy Vilmos államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)

A verseny nagyon erős a terjesztési piacon, emellett a jogszabályi változásoknak, előírásoknak sem könnyű megfelelniük. A következő év a piac szereplői számára rendkívül nehéz időszak lesz, sokakat igen nehéz helyzetbe hoz majd az új adó. (Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke)

A többéves válság nyomán a lakossági fizetési fegyelme is romlik, ám ugyanakkor változatlanul megbízható vagy még színvonalasabb szolgáltatásokat várnak el. (Nagyfi Péter Z. a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség elnöke)

Az idei év egyik nagyon fontos eredményének tartom, hogy elindult a párbeszéd a Magyar Kábelkommunikációs Szövetséggel, hiszen a műsorszolgáltatók és a terjesztők érdekei hosszú távon azonosak. (Kovács Krisztián elnök, Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete)

A magyar lakosság életében még mindig központi szerepet játszik a televízió. A lakosság több mint 70 százaléka minden nap bekapcsolja a készüléket, és 2012 októberében a napi egy főre jutó tévénézésre fordított idő 4 óra 38 perc volt. (Vörös Csilla igazgató, Nielsen Közönségmérés)

Nem érdemes általános fellendülésről álmodozni és attól várni a megoldást. Adaptív válaszok, alkalmazkodás és felelős gazdasági döntések vezethetnek el lassú javuláshoz minden szinten. (Mezriczky László elnök, Magyar Reklámszövetség)

A távközlési szektort sújtó pénzügyi többletterhek tovagyűrűző gazdasági kockázatait az állammal szoros együttműködésben csökkenteni szükséges. (Dr. Kövesi Gabriella, az IVSZ Távközlési Tagozatának vezetője)

A Digitális menetrend elvárásai igen magasak, de a fő kérdés nem a minden áron való mennyiségi növekedés kellene, hogy legyen. A fejlesztések során törekedni kell az esélyegyenlőség biztosítására. (Dr. Huszty Gábor elnök, Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület)

A fejlettebb hírközlési szolgáltatások iránti érdeklődés is élénkülni látszik. A 2013-as év a magyarországi HD-televíziózás áttörésének az éve lesz. Az előfizetők számára nagyobb élményt nyújtó, új minőségi lépcsőfokra tér át fokozatosan a hazai televíziózás. (Betzalel Kenigsztein vezérigazgató, UPC Magyarország)

Kiemelten kezeljük az interaktív tévépiac bővítésének kérdését, amelyet fontos lenne, ha – digitális edukációval, kedvező szerzői jogi rendszer kialakításával, tartalomfejlesztéssel és egyéb eszközökkel – minden piaci résztvevő támogatni tudna. (Rajki Annamária, a Magyar Telekom média és tartalom menedzsment osztályvezetője)

Meggyőződésem, hogy Magyarországon az iparág „túladóztatott”. Költségeink az elmúlt két évben minden megtakarítás ellenére bénítóan nagyra nőttek az új adók miatt. (David McGowan vezérigazgató, Invitel Távközlési Zrt.)

A tévézés nemlineáris és interaktív irányba mozdul el, ezért mi is arra törekszünk, hogy megoldást kínáljunk azoknak, akik maguk akarják megválasztani a tévézés módját és időpontját. (Piller András vezérigazgató, Antenna Hungária Zrt.)

Új fejezetet nyitottunk a hazai médiatörténelemben és ez már nemcsak szervezeti kérdés, hanem olyan együttműködési lehetőség, amely alapvető filozófiájában hoz újat. Az eljövendő korszak legfontosabb célja, hogy közmédiából közösségi médiává is váljunk. (dr. Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója)

A médiapiac legfontosabb trendje, hogy vége a kizárólag reklámbevételen alapuló televíziós üzleti modellnek. Szintén fontos a csatornacsalád az üzleti sikerhez: e nélkül nem lehet gazdaságosan televíziót üzemeltetni. (Dirk Gerkens, a magyar RTL Csoport vezérigazgatója)

A 2013-as év nagy versenyt hoz a reklám és a terjesztési piacon. Hosszú távon azok a csatornák tudnak fennmaradni, amelyek mind a reklám, mind a terjesztési piacon meg tudnak erősödni. Ennek ára pedig a sokmilliárdos műsorinvesztíció. (Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója)

Az összeállításban megszólal  még:

Műsorterjesztők

Fojt Beáta (PR-Telecom), Kele Gyula (KELETRONIC-2000 Kft.), Kovács András (Supra), Pintér Zoltán (Vác Városi KTV), Rajki Annamária (Magyar Telekom), Sátor Csaba (ViDaNet), Szabó Zoltán (Füzes TV), Takács Krisztián (BTel), Tarr János (Tarr Kft).

Médiaszolgáltatók

Bedő István (Echo Hungária ZRt.) Maciej Bral (Disney Csatornák), Csüllög Sándor (Tematik Kábel), Enyedi András (IKO TV Central Europe), Kiss László (HBO), Lohonyai Dóra (ArtNexus), Málnay B. Levente (Chello Central Europe), Merényi Tímea (MERT Markeing), Németh Szilárd (ATV), John Rossiter (SPT/AXN), Tariq Syed (Universal Networks), Titz Gábor (Viasat Hungária Zrt.),Vantsa László (Discovery Networks CEEMEA), Vaszily Miklós (Origo), Bartosz Witak (Viacom International Media Networks)

Gyártók, forgalmazók

Cziffra Gergely (Triax Kft.) Georgieff Zsolt (HFC Technics), Kiss György, Falb László (Comtech Kft.), Kun István (Netfone Kft.)

Műhold

Jacob Keret (Spacecom)