Évkezdet a médiapiacon

A korábbi évkezdetekkel szemben az idén mintha jóval több változás történt volna a szolgáltatók csatornakiosztásában. Ami még érdekesebb, hogy a nehézségek ellenére a nézők mégis bővülő televíziós kínáltból válogathatnak.

Rendszerint objektív okai is lehetnek a változtatásoknak, például csatornák szűnnek meg és újak indulnak, lejárnak a médiaszolgáltatókkal kötött szerződések, és kérdéses, hogy sikerül-e s milyen feltételekkel megállapodni a folytatásról. Megesik az is, hogy más szolgáltatások fejlesztése, például az internetes sávszélesség bővítése miatt műszaki okai vannak a kapacitás átrendezésének. Mindenekelőtt persze a nézői igényekhez igyekeznek igazodni a szolgáltatók.

Egyetlen műsorterjesztő sem tehetett semmit az olyan fejlemények ellen, mint például a Reflektor TV és Hálózat TV megszűnése. Ugyanakkor mindkét országos kereskedelmi adó elindította tavaly ősszel a „kistestvér” csatornáját, amelyeknek gyors fejlődést jósolnak, hiszen már ma elérhető a legtöbb szolgáltató kínálatában. Az év végén lejárt szerződések közül a Discovery csoport új ajánlatát kísérte a legnagyobb figyelem. Egyes szolgáltatók továbbra is közvetítik a csatornákat, mások a TLC-re váltották az Animal Planet-et, de például a Digi inkább saját ismeretterjesztő és életmód-csatornákat indított. Az ún. pornóadó bevezetése, illetve a kódolási kötelezettség miatt a legtöbb szolgáltató az erotikus csatornákat kivette alapkínálatából és külön kiscsomagba helyezte át.

HD-televíziózás áttörésének az éve jön

A változások áttekintésében segítségünkre volt a Café PR cég, amely összegyűjtötte és infografikában ábrázolta a négy vezető hazai kábeltelevíziós vállalatnál (UPC, Digi, T-Home, Invitel) lezajlott, a legtöbb embert érintő változásokat. Hozzáteszik, hogy a táblázat ugyanakkor elsődlegesen a televíziós alapkínálatot összegzi, és nem az egyes előfizetőket érintő konkrét változásokat mutatja be.

Kiderült, hogy a négy nagy szolgáltató hatalmas lendülettel és ráfordításokkal növelte digitális kínálatát. Ez a folyamat is jelzi, hogy az idei esztendő várhatóan a magyarországi HD-televíziózás áttörésének az éve lesz, és ennek a tartalom bővülésével párhuzamosan az ad igazán nagy lökést, hogy a legnézettebb kereskedelmi csatornák is áttérnek a nagyobb felbontásra.

Ugyanakkor általánosságban az is megállapítható, hogy a négy szolgáltató igyekezett minél több és szélesebb közönséget elérő csatornákkal színesíteni csomagjait. Mindegyikük tíz feletti számban – döntően a digitális kábeltévés portfolióba – hozott be új adókat. A folyamat természetesen azzal is járt, hogy néhány csatorna végleg kikerült a kínálatból, vagy átkerült egy kisebb csomagba az adott szolgáltatónál.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. februári számában olvasható.)