HDeveMint Hádész az alvilágra, úgy vigyáznak HD-adataikra a szolgáltatók. Magyarországon már legalább tucatnyi televíziós műsorterjesztő társaság kínál nagyfelbontású programokat, de mivel előfizetőik számát többnyire nem hozzák nyilvánosságra, így a ténylegesen HD-ben tévéző háztatások száma éppúgy lehet ötvenezer, mint esetleg 200 ezer.

Idei szakmai előrejelzésekben gyakran elhangzott, hogy a 2013 a magyarországi HD-televíziózás áttörésének az éve lesz. Konkrét számok nélkül ezt persze nehéz megerősíteni – mint ahogyan cáfolni is. Tíz kábeltársaság szakemberétől sikerült információkat és véleményt kérnünk, így ezek alapján próbáljuk meg vázolni a pillanatnyi helyzetképet.

Nézők és programok

Bizonyos számok azért mégiscsak léteznek. A Nielsen Közönségmérés alapozó felméréséből például kiderült, hogy egy év alatt 200 ezerrel, azaz 988 ezerről közel 1,2 millióra nőtt a HD-képes televízióval rendelkező háztartások száma 2012 végére. Így ma már a családok 30 százaléka nézhet otthon nagyfelbontású műsorokat. A készülékek számához képest azonban valószínűsíthetően csekély a HD-programokra előfizetők – vagy akár előfizetés nélküli HD csatornákat nézők – száma. Egészen szép képet festhetnénk, ha ebből a második lehetőségből indulnánk ki. Merthogy az ingyenes MinDig TV szolgáltatást használók tábora immár meghaladta a 350 ezer háztartást, a platform Extra csomagjaira pedig százezren fizetnek elő. Csakhogy a dolognak van két szépséghibája. Először is: a földi digitális platform kínálatában csak a három közszolgálati adó (M1, M2 és Duna) érhető el nagyfelbontásban, ez pedig nem igazán nevezhető túl vonzónak, legalábbis ahhoz kevés, hogy vételüket a HD-tévézésre váltás jelenségének kiáltsuk ki. Másrészt viszont (és ez talán még fontosabb): a digitális átállás kapcsán készített előzetes szocio-demográfiai felmérésekből könnyen kikövetkeztethetjük, hogy az elsődlegesen érintetteknél aligha találnunk elsöprő mennyiségben HD-képes vevőkészülékeket.

Áttörésről tehát inkább akkor beszélhetünk, ha a tévénézők saját megfontolásból, eleve nagyfelbontású műsorokra fizetnek elő. A néhány terjesztőtől megkapott adatok meglehetősen széles skálán mozognak, a néhányszor tíztől a néhányszor tízezer előfizetőig terjednek.

Általánosságban az tűnik reális mutatónak, hogy a digitális és ezen belül HD szolgáltatást is nyújtó társaságok ügyfeleinek kb. 5-8 százaléka igényel nagyfelbontású műsorokat. Jellemzően 7 és 21 közötti csatorna érhető el, főleg ismeretterjesztő, zene, sport és film témakörben...

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. július-augusztusi számában olvasható.)