Áttörés előtt az e-számlázás

KerekCsop3Sorszámhúzás, 10-20 perc várakozás, attól függően, mikor estünk be a postára, majd befizetés. Minden hónapban magyarok milliói csinálják végig ezt a programot önszántukból, akár többször is. A kábelhálózattal ellátott háztartások mintegy hatvan százaléka már egy sokkal kényelmesebb módot is választhatna a számlák rendezésére, mégsem teszi. Sőt még a cégek is ódzkodnak az átállástól. A számlázás magyar hagyományairól és várható reformjáról, az állami szerepvállalásról beszélgettünk az e-számlázást nyújtó cégek szakembereivel és kábelszolgáltatókkal a Média Kábel Műhold októberi kerekasztal-beszélgetésén.

Idézetek a beszélgetés résztvevőitől:

Nemeth3Németh Tibor (Jurop Telekom): Három éve döntött a cégvezető az e-számlázás bevezetése mellett, az általunk ellátott csaknem tízezer háztartás fele internet-előfizetéssel rendelkezik, ennek ellenére közülük csupán 7-8 százalék választotta ezt. Mi jórészt kisebb településeken szolgáltatunk, így nálunk még inkább érvényes, hogy az emberek nem szívesen változtatnak a szokásaikon, még ha azok mellett nem is szólnak racionális érvek.

Kendi3Kendi Péter (PR-TELECOM): 2012 óta kínáljuk számukra az e-számlázást, mindenféle módon igyekszünk felhívni erre a figyelmet, akciókkal is próbáljuk átcsábítani őket, ám eddig mindössze 3000 ügyfelünk kérte az e-számlázást. Az eddigi tapasztalataink alapján a vidéken élők és az idősek zárkóznak el ettől a leginkább.

Piya2Piya Csaba (N-Ware Kft.): A gazdasági szervezetek száma Magyarországon a 2012-es KSH-adatok szerint 1.8 millió, ebből körülbelül 600 ezer a gazdasági társas vállalkozás. Ez utóbbiak közül mindössze 2-3 százalék tért át az elektronikus számlázásra, ugyanez az arány Európában 20 százalékra tehető. Ennél azért jóval több a kibocsátott e-számla, az újításokat élére ugyanis tipikusan a nagy cégek állnak, ez ebben az esetben is így történt.

Toth1Tóth Zoltán (EcoSoftWare Kft.): Mindenképpen érdemes érdekeltté tenni az előfizetőket, akár egy egyszeri kedvezményt ajánlani, ha áttér e-számlára, vagy rendszeres havi kedvezményt biztosítani. Ezek a kedvezmények hosszú távon ugyanis bőven megtérülnek a kábeltársaságoknak.


Stygar1Stygár László (Szamlazz.hu): Egyértelmű, hogy a lakosság fejében át kell állítani egy kapcsolót, ez nem könnyű feladat. Az előfizetők egy jelentős része még ma is digitális analfabétának számít, vagyis nem tudja, nem ismeri, milyen lehetőségeket kínál az internet. Az e-számlázás egy online létet feltételez, amíg ez hiányzik, nem lehet előrelépni.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. novemberi számában olvasható.)