A hazai műsorterjesztési piac alakulását és fejlődési irányait, az aktuális hatósági feladatokat foglalta össze előadásában Aranyosné dr. Börcs Janka, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság főigazgatója a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség tavaszi közgyűlésén, Siófokon. A március eleji szakmai fórumon egyebek mellett elhangzott: a hálózatsemlegesség kérdésében az Európai Unió már nem találja elégségesnek az önszabályozást, az OTT-szolgáltatásokban pedig inkább lehetőséget lát a hatóság, mint versenytársat.

Piaci trendek

Az NMHH főigazgatója előadása elején néhány adattal érzékeltette, milyen piaci trendek érvényesülnek a magyarországi távközlésben. A háztartások internet-penetrációja ugyan még mindig nő, de egyre lassuló ütemben. Míg a világhálóhoz vezetékes infrastruktúrán az otthonok 60 százaléka fér hozzá, addig mobilhálózaton keresztül mintegy 20 százalék. 2013-ban 4 százalékos növekedést tapasztalt a hatóság ezen a területen, a növekedés motorja az IP-technológia gyors terjedése. A helyhez kötött internet-szolgáltatáshoz csatlakozók 80 százalékát 4 nagy piaci szereplő szolgálja ki, ami jelzi a folyamatos konszolidációt ebben a szegmensben. 2013. december végén 790 ezren vettek igénybe xDSL-szolgáltatást, több mint egymillióan kábelhálózaton fértek hozzá a világhálóhoz, mintegy 360 ezren pedig optikán keresztül. Az Európai Unióhoz képest némi lemaradásban van Magyarország: míg a kontinensen átlagosan a lakosság (nem háztartás!) 28,8 százaléka rendelkezik internetes előfizetéssel, addig nálunk ez az arány 5,9 százalékponttal kevesebb...

Szabályozási kérdések

A főigazgató négy alapvető tendenciát említett a műsorterjesztésben: növekvő műsorköltségek, csökkenő előfizetési díjak, az emelkedő adatforgalom miatt érvényesülő beruházási kényszer, valamint az OTT-szolgáltatók megjelenése. Ez utóbbiról a vezető úgy vélekedett, a szakmának sokkal inkább lehetőségként kell erre tekintenie, mert kiszélesíti a multiscreen tévézési lehetőségeket, bővíti a prémium, illetve tematikus tartalomkínálatot, valamint elérhetővé teszi a versenytársak felhasználóit. Hátrányt jelent viszont, hogy növeli a hálózati kapacitás kihasználtságát érdemi bevétel-emelkedés nélkül, valamint az is, hogy a versenytársak megjelenhetnek a saját szolgáltatási területen...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. áprilisi számában olvasható.)