Pataki1„A tévé képernyője az 1980-as évektől kezdve még hosszú ideig az a kijelző marad, ami mögött valamilyen tuner vagy kütyü műsort fog csinálni. A klasszikus tévének még legalább 20 éves kifutása van, a lineáris tévét az emberek nézik és nézni is fogják” – nyilatkozta az MKM-nek adott interjújában Pataki Tamás, az EuroCable Magyarország Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója, aki a rendszerváltástól kezdve alapjaiban megismerte a kábeltelevíziós szakmát, az elmúlt években viszont az új média, az internetes tartalom, valamint a web szolgáltatások fejlesztése kötődik a nevéhez.

– A kábeltévés hálózatok tervezésében, építésében és kivitelezésében vettem részt, amíg 1996-ban fel nem ismertük a kábeles internet előtt álló jövőt. Ekkoriban a TVNet volt az első cég, ahol mikrohullámmal akár 2 megabites nagysebességű kapcsolatot létesítettek, amikor még 32 és 64 kilobittel betárcsázva interneteztünk. Hibrid rendszereket hoztunk létre, amelyekben a kábeltévére integráltuk az internetet…

Egyre inkább látszik, hogy a jövő az IP világába tolódik el. A gyakorlat azt mutatja, hogy az analóg szolgáltatók megszüntetik a szolgáltatásukat. Én ezt nem tenném, hiszen a 2012 előtt vásárolt hazai tévékészülékek még digitális tunerrel sem rendelkeznek. A digitalizálás nagy előrelépést jelentett számunkra azzal, hogy maga a set-top-box, illetve azok belseje beköltözött a tévékészülékbe. Ez nem szokatlan dolog, hiszen az 1980-as és ’90-es években, amikor csak OIRT/CCIR csatornák voltak, és megjelentek a sonder csatornák is, ahhoz kábeltunert kellett a tévékészülékbe rakni. Bennem már akkor megfogalmazódott, hogy a tévékészülék igazából csak egy képernyő. Én azt aposztrofálnám jövőnek, hogy bármilyen tévékészülékünk is legyen, az monitorként vagy kijelzőként fog majd funkcionálni.

– Milyen médiatartalmakban fedezi fel a jövő zálogát?

– Én azt gondolom, hogy rentábilisan csak a lineáris televíziózásban látjuk azokat a tartalmakat, amelyekkel építhetjük a jövőt. Jelenleg van ugyan egy generációnk, amelynek a tagjai a lekérhető tartalmakat szeretik, de mi is végeztünk kutatásokat, és ezekből kiderült: az emberek első dolga, amint hazaértek, hogy a tévékészülék bekapcsolása után a háttérben valamilyen műsor menjen, míg például a You Tube videó-megosztót, vagy a VOD tartalmakat nem háttérként használják. Én klasszikusan a lineáris tévét nem írnám le az elkövetkező 20 évben, mert ezt nézik az emberek még mindig...

– Milyen fontosabb tényezők gyakorolnak hatást az audiovizuális médiapiacra?

–Úgy gondolom, hogy a TV lényegileg nem változott semmit. A kövérebb készülékek vékonyabbak lettek, a képfelbontás jobb, a készülék használata kényelmesebb lett, de mindezek ellenére mégiscsak egy kijelző maradt. Veszélyesnek tartom viszont, hogy a mobilszolgáltatók, és sok esetben a mobil készülékgyártók felismerték: olyan integrált készüléket kapunk a kezünkbe, amivel az internetezés, a telefonálás, a videó, a lekérdezhető, illetve lineáris médiatartalmak megtekintése napi szinten lehetséges bárhol, bármikor. Adott esetben pedig ők képesek ezt a tekintélyes piaci előnyüket a saját javukra, és bármilyen helyhez kötött szolgáltató hátrányára fordítani, hisz a TV mint kijelző mindenhol OTT van, a zsebemben egy okos készülék, és hozzá az Előfizetésem...

Békés Sándor

 

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. májusi számában olvasható.)