Dekany webAz erősödő versenyben és a konszolidáció gyorsuló folyamatában sokan kilátástalannak látják a kisebb és közepes szolgáltatók helyzetét a kábelpiacon. Hogyan vélekedik erről az egyik érintett, Dékány István, a JuPiNet Távközlési Kft. ügyvezetője?

Önök mennyire bíznak a jövőben? Mi adhat esélyt a tartós fennmaradásra?

A JuPiNet Távközlési Kft. egyike azon cégeknek, amelyek egy városi televízióhoz tartozó kábeltelevíziós hálózatból indulva nőtték ki magukat. A 2008-ban kezdődött expanziónak köszönhetően ma már három járásban, közel 8000 háztartásban vagyunk jelen és biztosítunk szélessávú internet, VoIP és televíziós szolgáltatásokat.

Az expanzió azért is tudott megtörténni, mert az elmúlt években a szakma szűkült: felvásárolták őket a nagyok, cégek olvadtak be egymásba, vagy szimplán megszűntek és eltűntek, analóg hálózataikat a közös oszlopsoron hagyva az enyészetnek. Én személyesen is rengeteg közeli barátot és szakmai partnert „vesztettem” el, de ahogy egy adott szektor kinő a hőskorszakból, ez a dolgok velejárója. 2018-ban már nincsenek egyértelmű monopolhelyzetek a távközlési piacon, nem beszélhetünk 80-90%-os penetrációkról: helyette piaci verseny van, stratégiák vannak. Azok a kis és közepes szolgáltatók, amelyek ezt szerencsés időben felismerték, és tudtak időben lépni, azaz a cég működését és jövőképét igazítani a lehetőségekhez, a méretgazdaságosságot a növekedéshez kötni, azok jövője szerintem biztos.

Honnan és mennyire ismerik az előfizetőik igényeit?

Az igazság az, hogy a hozzánk hasonló méretű cégeknél nagyon keveset lehet tudni a tényleges előfizetői igényekről. A DVB-C technológia egyirányú, tehát nincs meg az az előnyünk, ami egy IPTV szolgáltatónak, hogy azonnali és erőforrásigény-mentes módon kapjon pontos számokat. Természetesen remek támpontot adnak a Nielsen felmérések, azonban az értelemszerűen országos méret miatt torzítanak egy helyi cég számára. Jó támpontot adnak az ügyfelek exit-, illetve mélyinterjúi, azonban ezek jellegükből adódóan korlátozottak. Reprezentatív méretű, átfogó és objektivitást célzó piackutatások indítására egyértelműen nincs megfelelő tőke-, vagy humánerőforrás hátterünk. Értelemszerűen, ennek a rendszeressége lenne a legfontosabb használható adatokhoz, különben kidobott pénzekről beszélünk. Mi így elsősorban a versenypiaci helyzet folyamatos elemzése, az ügyfeleink visszajelzése, és a szakmai véleményformálók hatása és információi alapján próbáljuk követni a trendeket...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. februári számában olvasható.)