KozmaZsolt webBeszélgetés Kozma Zsolttal

Globális piaci folyamatokról, azok magyarországi hatásairól, a sikeres versenyről és a fogyasztói szokások változásról nyilatkozott lapunknak Kozma Zsolt, a UPC Magyarország vállalati kapcsolatok igazgatója.

Éppen egy éve jelentették be a Liberty Global és a Vodafone csoport közötti megállapodást a Liberty magyarországi, németországi, csehországi és romániai érdekeltségeinek az eladásáról a tranzakcióban részt vevő felek. Hol tart ma ez a folyamat és mi várható a közeljövőben?

A tranzakció megvalósulásának szempontjából az EU Bizottság jóváhagyása az egyik legfontosabb lépés. Ennek a Bizottság honlapján megadott hivatalos határideje jelenleg 2019. június 18. Az elmúlt egy évben, ahogyan most is, egészen a tranzakcióval kapcsolatos döntésig a két vállalat minden értelemben, minden szegmensben a szigorú versenyjogi szabályok betartása mellett, egymás versenytársaiként működik a piacon. Az irányadó elv a normál üzletmenet, azaz a „business as usual”, illetve a 2019-es növekedési céljaink teljesítése annak érdekében, hogy tovább erősítsük piaci pozíciónkat, amihez elengedhetetlen, hogy legalább ugyanilyen magas színvonalon és a lehető legjobb tudásunk szerint szolgáljuk ki ügyfeleinket.

Globálisan milyen folyamatok jellemzik a távközlési piacot? Hogyan illeszkedik ebbe a Liberty-Vodafone fúzió?

A távközlési iparágat hosszú ideje két meghatározó és egymást kiegészítő tendencia, a konvergencia és a konszolidáció jellemzi. Ezek évek óta velünk élő folyamatok, ugyanakkor mára elérkeztünk oda, hogy nem csak beszélünk róluk, hanem a tényleges üzletmenet, a szolgáltatások, az egyes piacok és a vállalati struktúrák egészének tekintetében is valósággá válnak. Mindezt az üzleti logika, a technológia és a méretgazdaságosság mellett elsősorban az ügyfelek igényei generálják. A Liberty Global–Vodafone tranzakció szervesen illeszkedik ebbe a globális, egyben nagyon erősen európai folyamatba. A tranzakcióból versenyhatósági jóváhagyás esetén az ügyfelek egyértelműen profitálnak: az integrált szolgáltatások, a legnagyobb versenytárssal összehasonlítható közös ajánlatok további versenyt generálnak. Az összeolvadás Magyarország számára egyúttal fontos pozíciót biztosít az európai távközlési piacon, elősegíti a digitalizáció fejlődését, melyhez mind a szélessávú vezetékes, gigahálózati, mind a mobil és 5G szolgáltatások elengedhetetlenek. Hisszük, hogy ez a lépés jó döntés, mindkét piaci szereplőnek szüksége van méretgazdaságosságának növelésére és a konvergenciára, és ebben kritikus szerep jut a UPC Magyarországnak.

Hogyan illeszthető a UPC mobilszolgáltatása az alapvetően mobilpiacon aktív Vodafone kínálatába?

A UPC 2016-ban indított mobilszolgáltatása igazi sikersztori, amit a dinamikusan növekvő ügyfélszám és jövedelmezőség mellett jól mutat az is, hogy mára a meghatározó virtuális, azaz saját mobil frekvencia nélküli, mégis teljes körű mobilszolgáltatók vagyunk az országban.

Mindemellett a fogyasztókat egyre kevésbé érdekli, hogy milyen technológián kapják meg a szolgáltatást, a legtöbbször már ma is erősen elmosódott a határ a vezetékes és a mobil szolgáltatások között a wifi, a WiFree biztosította egyre kényelmesebb megoldások miatt, ami számít, az a megélt fogyasztói élmény.

Az elmúlt 3 évben felhalmozott mobil tudás, azaz a vezetékes és mobil konvergencia terén megszerzett tapasztalatunk komoly versenyelőny, amire szükségünk is van, hiszen egy nagyon versengő piacon kell nap, mint nap helytállunk és növekednünk, innovatív megoldásokkal megkeresve azt, hogy mire is van tényleges fogyasztói igény a hazai piacon.

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. májusi számában olvasható.)