Technológiák és szolgáltatók harca

A televízió-szolgáltatás 80 százaléka már digitális technológián történik, az internet-előfizetések száma átlépte a 10 milliót, a vezetékes telefonoknál tovább nőtt a VoIP-hívások időtartamának aránya, a mobilpiac telítődött, ám dinamikusan nő az adatforgalom – ezek a legfontosabb megállapításai a KSH 2019. II. negyedévi eredményeket értékelő jelentésének.

A Statisztikai Tükör adatai szerint 2019. II. negyedév végén a televízió-szolgáltatás előfizetéseinek száma 1,9 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, és megközelítette a 3,8 milliót. Évről évre az előfizetések egyre nagyobb hányadát a digitális csomagok teszik ki. Az analóg technológiával tévéző családok aránya már csak 20,1 százalék. A kábel (HFC és IPTV) meghatározó szerepet tölt be a piacon: az előfizetői csomagok 71%-a vezetékes jelátviteli hálózaton keresztül jutott el az előfizetőkhöz. Mindent egybevetve a digitális kábel részesedése (35,8 %) a legmagasabb.

Hasonló eredmények olvashatók ki az NMHH televíziós gyorsjelentéséből is. A jelentés a tíz legjelentősebb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatásán alapul, és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 95 százalékát fedi le. Az ebben szereplő társaságok előfizetőinek 80,4 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat július végén. A digitális előfizetéseken belül júliusban 1,878 millióról 1,891 millióra nőtt a kábeltelevízióra vagy IPTV-re előfizetők száma. A vezeték nélküli (műholdas, parabola antennával fogható) szolgáltatást 752 ezren vették igénybe, a MinDig TV Extra szolgáltatásnak pedig 94 ezer előfizetője volt a hónap végén.

A vizsgált időszakban, a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint, 55,5 százalékra emelkedett a digitális kábeltévére vagy IPTV-re előfizetők aránya. A vezeték nélküli előfizetések részesedése 24,9 százalékra, az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya pedig 19,6 százalékra csökkent.

A szolgáltatók részesedését tekintve a legfeltűnőbb, hogy (az Invitel felvásárlását követően) minden szempontból a DIGI vezeti a tévés piacot. 2019. július végén a teljes, becsült piacra vonatkozóan és valamennyi technológiát figyelembe véve a DIGI részesedése 30 százalékos, őt követi a Magyar Telekom 29,3 százalékkal, illetve a – ma márVodafone-hoz tartozó – UPC 25,4 százalékkal. Hasonló arányokkal ugyanez a sorrend alakult ki a vezetékes, illetve a vezeték nélküli tévészolgáltatások esetében is.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. novemberi számában olvasható.)