Brit műsorszolgáltatók túlélési stratégiái

Idén augusztus 21–23. között került sor az őszi nemzetközi tévés idény „becsengetésére” az angliai Edinburghi Nemzetközi Televíziós Fesztiválon, amelyen 25 ország 2 000 televíziós szakembere – többségük Angliából – vett részt.

A lineáris angol csatornák idén arra használták fel a jeles tévés rendezvényt, hogy pontos helyzetképet adjanak a brit audiovizuális konkurencia jelenlegi állapotáról, illetve a streaming platformok jelenléte által okozott erőteljes versenyhelyzetben túlélési és növekedési stratégiát dolgozzanak ki a közszolgálati média számára.

A fesztiválról beszámoló francia Méta-Media – a Francia Televíziók (France Télévisions) stratégiai kiadványának – szerkesztője, Kati Bremme kiemelte, hogy igen elszánt, szinte durva versenyhelyzetben vannak az angliai műsorszolgáltatók, hiszen a legnagyobb amerikai újmédiás vállalatok ugyanúgy anyanyelven sugározzák programkínálatukat, mint a helybeliek. A konkurencia fő okozója a több milliárdos adósságot felhalmozó Netflix, amelyik mindent megtesz a legjobb műsorok gyártásáért, illetve a piaci kínálat sugárzási jogainak a felvásárlásáért, de emellett a legendás Shepperton Studios-ba beköltözve, 700 műsorral bővíti a brit műsorkatalógusát. Az Amazon Studios egy angliai műsorkészítő csapatot verbuvál, hogy a BBC által mellőzött sztárok részvételével csúcskategóriás műsorokat készítsen. Eközben az eredeti You Tube tartalmakkal jelentkező You Tube Originals a tudomány népszerűsítésére gyúr a saját sztárjaival és a BBC-vel, hogy bevallottan „a világ legnagyobb könyvtárát” hozza létre videós változatban.

A streaming platformok mellett a Sky új tulajdonosaként fellépő Comcast bejelentette, hogy megduplázza a csatorna által tartalomgyártásra fordítható pénzösszeget. És ha ez nem lenne elég, Boris Johnson új brit miniszterelnök – elődjéhez hasonlóan – inkább a Facebook Live videó-csatornán ad elő kiadós monológokat, ahelyett, hogy például a Channel 4 hírstúdiójában interjúkérdésekre válaszoljon. Ebben a kiélezett helyzetben az „audiovizuális csatatér” minden résztvevője hangsúlyozza saját különlegesen angol — „so british” — tartalmait, illetve a versenytársak kiegészítőjeként határozza meg magát. A piaci helyzetet tovább árnyalja, ha figyelembe vesszük, hogy a BBC 10, illetve az ITV 90 százalékos tulajdonrészével az év végén létrejön a BBC SVOD csatornájaként bejelentett BritBox is. A BritBox célja a fesztiválon elhangzottak szerint az, hogy két év alatt 2 milliós előfizetői tábort toborozzon, miközben a Netflix Angliában már 11,5 millió felhasználót gyűjtött.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. szeptemberi számában olvasható.)