ZgeneracioAz idei IBC konferencia és szakkiállítás egyik slágertémája a digitális bennszülötteknek is nevezett Z generáció fogyasztói szokásainak az elemzése volt. A Z korosztály fogyasztói habitusának az elemzésére nagyszabású panelbeszélgetések mellett az audiovizuális média vezetőivel folytatott nyilvános beszélgetések is alkalmat szolgáltattak.

Alana Foster, a Z generáció szakértőivel folytatott beszélgetések moderátora az IBC 365 honlapon többször is kifejtette: ma a digitális bennszülöttek a katalizátorai a hagyományos tartalomfogyasztás és –gyártás zavarait előidéző új fogyasztói szokások kialakulásának, ezért a korosztály megértése az alapja annak, hogy ezt a befolyásoló vagy influencer generációt a televízió is befolyásolni tudja a jövőben.

A plenáris ülésen elhangzottak szerint is a Z generáció az 1996 és 2010 között született személyek által meghatározott fogalom, és olyan fiatalok széles csoportjait foglalja magában, akik átlagosan napi 3 órán keresztül néznek online videókat, így ez lehet a műsorszolgáltatók célpiaca. Emellett az internetet használják szórakozásra, kutatásra, valamint kapcsolatépítésre is. Ez az a generáció, amelynek tagjai az internetes kapcsolattal szimbiózisban nőttek fel, hamarabb tudták az okostelefont kezelni, mint a kettős számjegyeket leírni, és a Z generáció választotta a közösségi médiát a hagyományos média helyett, jórészt lemondva a hagyományos tévézésről is.

A Business Insider Intelligence kutatása kiemeli, hogy a Z generáció tagjai annyi időt töltenek el az okostelefont babrálva, mint amennyit az idősebbek tévénézésre fordítanak. A Z generáció többsége a streaming szolgáltatásokat részesíti előnyben a hagyományos kábeltévés opciókkal szemben, és az okostelefonon vagy táblagépen történő fogyasztásra szánt tartalmakat részesíti előnyben. Ezeken kívül a 2020-ban már világszerte a 2,5 milliárd fős létszámot elérő Z korosztály etnikailag a legváltozatosabb és legnagyobb generáció a történelmi színpadon, amely a sokféleséget és a befogadás eszméjét egyszerre vallja, és el is várja ezeknek az eszméknek az általa fogyasztott tartalomban való visszatükröződését.

Az IBC-n tartott több előadásban is külön hangsúlyozták a vezérszónokok, hogy a Z generáció már 2020-ban várhatóan megérkezik a munkaerőpiacra, és egyes becslések szerint 2026-ra például ezek a fiatalok képezik az Egyesült Államok legnagyobb fogyasztói rétegét. Ugyanakkor globálisan is a médiavállalatok elsőszámú célpontjává válnak. A Mediakix legújabb jelentése szerint a kutatások kimutatták: a Z generáció abban is eltér például a most harmincéves millenniumi korosztálytól, hogy 85 százalékuk ismeri az új termékek és a márkák közösségi médiában való megjelenését és szereplését, 67 százalékuk pedig inkább a valódi személyek általi márkareklámot tartja üdvözítőnek a puszta termékbemutató helyett. Andy Fidler, a londoni székhelyű The Hook Group társalapítója elmondta, hogy nem véletlenül hívják közösségimédia-generációnak a Z korosztályt, ugyanis az elérésüknek és a velük való kapcsolattartásnak a leghatékonyabb módja a közösségi médián keresztül valósulhat meg.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. novemberi számában olvasható.)