AVOD-válasz a streaming offenzívára

MIPCOM 2019A franciaországi Cannes-i Fesztiválpalota adott otthont október 14-17. között idén a 34. évfolyamához érkezett MIPCOM-nak, a nemzetközi audiovizuális tartalompiac kiemelkedő eseményének.

Laurine Garaude, a MIPCOM-ot szervező Reed Midem televíziós részlegének igazgatója szerint az audiovizuális iparban gyors változásokat okozó streaming offenzíva képezte az idei kiállítás és konferencia központi témáját. A nagyméretű érdeklődést jól tükrözte, hogy idén 13 500 résztvevő látogatott el a MIPCOM-ra, és 24 700 négyzetméteren 111 ország 2000 kiállító cége és összesen 4 000 vállalata jött el Cannes-ba. Laurine Garaude a Variety című lapnak elmondta: idén 4 800 regisztrált tartalomvásárlóból 1 800 digitális, közülük pedig 450 kifejezetten streaming platformot képviselt. Ugyanakkor a rendezvénynek számos regionális platform a résztvevője, és számuk az elmúlt öt évben egyre növekedett. „A MIPCOM mindig is nemzetközi piac volt, több mint 100 ország van jelen, ez nem újdonság. Az viszont igen, hogy a nemzetközi tartalom utazik. Azt hiszem, ez részben a streaming eredménye, csakúgy, mint az, ahogyan az SVOD étvágyat teremtett a világ minden tájáról származó tartalom iránt” – foglalta össze az igazgató. Garaude szerint a szolgáltatások sokaságát tartalommal kell ellátni, és ez kiváló lehetőséget teremt a disztribútorok és a tartalomszolgáltatók – főleg a kisebb szolgáltatók – számára a piacra lépésre. „A MICOM idén választ akart adni a világméretű streaming offenzívára, de ugyanakkor továbbra is a televíziós tartalmak legnagyobb globális kereskedelmi színpada maradt: egy jó hely a tartalom-bemutatóra, és arra, hogy a változó piac szereplőit egy helyre összehozza” – foglalta össze Laurine Garaude.

A streaming világméretű offenzívája, és a nagy SVOD platformok elemzése vezértéma volt az idei MIPCOM-on, ami gyakorlatilag a vezérszónokok előadásait és a panelbeszélgetéseket teljesen eluralta, de emellett a folyosókon zajlott beszélgetéseknek is a középpontjában állt. Tim Mulligan a MIDIA Research képviseletében átfogó előadásban figyelmeztette a televíziók képviselőit, hogy készüljenek fel az SVOD „közelgő forradalmára”. Majd rámutatott, hogy a legújabb kutatások szerint a hirdetések által támogatott üzlet továbbra is uralkodó erő lesz az audiovizuális piacon. A MIDIA adatai azt mutatják, hogy a reklámokkal támogatott lineáris televízióknak a globális piacon elért jelenlegi 36,7 százalékos részesedése 2025-re 40,1 százalékra bővül. Az SVOD piaci részesedése 9,4-ről 16,9 százalékra gyarapodik az említett időszakban. Ha ehhez hozzászámítjuk a reklámokkal támogatott VOD szolgáltatást, az AVOD-ot (Advertising Supported Video on Demand), akkor a televíziós ipar globális bevételeinek több mint a felét hat év múlva továbbra is az ingyenesen nézhető tévék termelik ki.

A francia La Tribune című lap MIPCOM-tudósítása utal rá, hogy a hirdetésekkel támogatott streaming erőteljes fellendülést mutat világszerte. Ezt támasztja alá, hogy a Digital TV Research becslései értelmében a világ AVOD platformjainak a 138 országban felhalmozott bevétele 2024-re megduplázódik, elérve az 50 milliárd dollárt.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. decemberi számában olvasható.)