FARM2021 Zsolti Jolly MKM 1000x100

Kiprovokált forradalom streaming satuban?

Az idei ősz elérkezését óhatatlanul jelezte, hogy augusztus végén még a járványhelyzet körülményei között is megtartották – 1976-os kezdete óta először virtuálisan – a skóciai Edinburgh-ben az angol és az európai televíziózás szempontjából mindig több tanulsággal járó, trendformálónak tekintett rangos televíziós fesztivált. Négy napig 3 000 résztvevő a saját képernyője előtt követhette a 46 munkacsoportban zajló, kiválóan megszervezett online fórumot.

A francia Méta-Média kiadvány utalt rá, hogy a televízió megszületése óta nem tapasztalt példátlan méretű világjárvány és az amerikai Black Lives Matter (BLM) mozgalom teljesen felkavarta az angol audiovizuális média hagyományosan sznob világát. Ebben a közegben eddig csak az jelezte a sokféleség és a befogadó-készség jelenlétét, hogy az Oxfordban és a Cambridge-ben diplomázottak közötti kínos egyensúlyra ügyeltek. A mostani rendezvényen azonban a világjárvány és a faji egyenlőtlenség elleni küzdelem jegyében a szónokok leszögezték: ideje lesz az évek óta halogatott forradalmi átalakulásokat elindítani az angol audiovizuális média környezetében. A Netflix és a You Tube által támogatott tévés rendezvényen többen hangoztatták, hogy a növekvő befogadó-készség, illetve a tévézés újragondolása azért is égetően aktuális, mert a streaming vállalatokkal erősödő konkurencia satuba szorított angol audiovizuális médiacégeket.

Tony Hall, a BBC 2013 óta regnáló és most leköszönő főigazgatója, a fesztivál virtuális pódiumára lépve, szenvedélyes hangnemben védte meg a köztelevíziót. Hangsúlyozta, hogy a járvány miatti elzártság komoly alkalmat teremtett a BBC-nek, hogy újraépítse az angol nézők 94 százalékával – akik a műsorait nézték – a kapcsolatait. Kivételes alkalom volt ez, hiszen a 16-34 év közötti fiatal nézők 87 százaléka is a BBC-t figyelte a járvány kirobbanását követően. Néhány hét alatt így az angol köztévé nézettsége 50 százalékkal emelkedett a tavalyi évhez viszonyítva. Az online videók nézésére és hanganyagok meghallgatására fordított idő 24 százalékát a felnőtt lakosság hetente a BBC műsorainak szentelte, míg a Netflixre csak 4 százaléknyi idő jutott – hangsúlyozta Tony Hall, aki kiemelte a köztévé sikerességét a lezárás ideje alatt. Szerinte az ellenőrzött tényeket pártatlanul közlő újságírásé a jövő az audiovizuális média világában...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. októberi számában olvasható.)

 

 

Tisztelt Látogató!

25 év telt el azóta, hogy megszületett a Média-Kábel-Műhold, a profiljában első és mindmáig egyetlen szakmai folyóirat. Negyedszázad elteltével a kiadó úgy döntött, befejezi munkáját. A lap a jövőben már nem jelenik meg, és az idén, 2021 végén ez a weboldal is megszűnik.

Eddigi tevékenységünk összefoglalásaként a kábeltelevíziózás hazai történetét feldolgozó jubileumi kiadványt jelentettünk meg. A 220 oldalas kötetben az elmúlt 25 év legfontosabb eseményeit és eredményeit foglaljuk össze a lapban megjelent cikkek alapján. Hűséges előfizetőinknek és a kiadványt előzetesen megrendelő partnereinknek már eljuttattuk a kötetet. (Ebből ízelítőül itt látható néhány oldal.) 

Köszönjük eddigi megtisztelő figyelmüket.

A szakma minden szereplőjének sok sikert kívánunk a következő 25 évre!

 MKM25 Borito