FARM2021 Zsolti Jolly MKM 1000x100

A Comcast tulajdonában lévő CNBC szakemberei által – a kábeltévés szakma vezetőivel készített interjúk alapján – elkészített átfogó elemzés arra a következtetésre jutott, hogy az elkövetkező öt évben a hagyományos televíziós csomagokra előfizető amerikai háztartások száma közel 50 millióra csökken.

Ezt a számot ma a három legnagyobb amerikai médiavállalat egyaránt elfogadja, és az elemzés szerint a kábeltévés mogulok egyáltalán nem biztosak abban, hogy a jelenlegi fizetős-tévé modell 50 millió előfizetővel számolva tovább élhet. Alex Sherman, a CNBC elemzője szerint az amerikai médiavállalatok tanácstermeiben és folyosóin csendes konszenzus alakult ki sok mindről, azt azonban még nem tudják, vajon a streamingre való átállás és a „streaming gazdaság” meggyőzi-e a befektetőket arról, hogy újabb pénzmennyiségek beruházásával életet leheljenek a hagyományos amerikai médiacégekbe.

A CNBC szerint az amerikai kábeltévés óriások arra számítanak, hogy az elkövetkező öt évben 25 millió amerikai háztartás vágja el a kábeltévé zsinórját, és a 2012 óta előfizetéseit már lemondó másik 25 millió háztartással együtt, a régi 100 millióról 50 millió háztartáson stabilizálja a megmaradó előfizetői létszámot. A kábeles előfizetésekből származó bevételek a várakozások szerint 25 milliárd dollárral csökkennek, és az ehhez kapcsolódó reklámveszteségek szintén sújtják a Disney, a Comcast NBCUniversal, az AT&T WarnerMedia, a Fox, Discovery, Sinclair és az AMC Networks amerikai médiacégeket.

Ez a konszenzusos feltételezés tektonikus elmozdulást váltott ki az amerikai médiaiparban. Őszre jelentős átszervezéseket hajtottak végre a Disney, az NBCUniversal, a WarnerMedia és a ViacomCBS háza táján. Lecserélték a vállalati vezetőket, átszervezték a különböző részlegeket, több tízezer alkalmazottat bocsátottak el, és a videó streaminghez fordultak mentőövért. A legtöbb hagyományos főszereplő már elindította, vagy hamarosan elindítja streaming szolgáltatásait, amelyek közös jellemzője, hogy az ingyenestől havi 15 dollárig terjedő díjért lehet őket igénybe venni. A terv egyszerű: remélik, hogy annyi ember regisztrál az előfizetéses streaming szolgáltatásokra, amennyi pótolhatja a kábeltévé lemondásából származó veszteségeket...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. decemberi számában olvasható.)