A munka az emberi létezés alapja, a munka által teljesedhetünk ki, létezésünk, identitásunk általa nyer értelmet. Minden embernek szüksége van olyan tevékenységre, amely személyiségének fejlődését segíti, motivált állapotát kielégíti, és amelynek következménye az erkölcsi és/vagy anyagi megelégedettség.

Ahhoz, hogy mindez az anyagi megelégedettségünkkel együtt meglegyen, olyan munkahelyet keresünk, ahol ezeket elérjük. Jó esetben. Rossz esetben keresgélünk munkavállalóként, sok-sok álláshirdetésre pályázva, még több állásinterjún való részvétellel, és amikor végre megkapjuk az értesítést, hogy miénk az állás, azt képzeljük, hogy jó lesz.

Munkáltatóként azt érzékeljük, hogy egyre több energiát, erőforrást kell befektetni annak érdekében, hogy legyen olyan munkavállaló, aki tényleg nálunk akar dolgozni, és tényleg dolgozni akar. Ráadásul pont úgy, ahogy az a vállalati céljainknak jó.

Akkor van „egymásra találás”, ha a két „jó” – a munkaadói és a munkavállalói – egyszerre van jelen, melynek eredménye a munkaszerződés, és ezáltal egy közös tevékenység veszi kezdetét az értékteremtési folyamatban.

Milyen szép is lenne, ha ez ilyen egyszerűen, már-már vegytisztán zajlana. Azonban a piaci viszonyok között jó munkatársakat megtalálni sosem volt könnyű, éppen úgy versenyezni kell értük, mint a külső ügyfelekért. Egyikőjük nélkül sem működőképes egyetlen vállalat sem.

Tanácsadói munkánk során a kiválasztás a második legfontosabb terület, amellyel foglalkozunk, és amelyet „csak” a külső ügyfélmegtartás problémája előz meg. Érdekes azt látnunk, hogy mind a mai napig kevés cégvezető, tulajdonos lát összefüggést a belső ügyfélkezelés és a külső ügyfelekkel való bánásmód között. Pedig könnyű lenne belátni, hogy a vállalatnak csak egyféle kultúrája van, ugyanazt a bánásmódot kapja a külső ügyfél, mint amit a vállalaton belül megtapasztal a belső ügyfél. Nem véletlenül tartjuk a szervezetfejlesztés kulcságának az ügyfélkezelés minőségét, mert ez mutatja meg a vállalat működésén keresztül azt, hogy milyen értékeket képvisel a szervezet a saját szektorában, a gazdasági életben...

Katona Erzsébet
ügyfélkapcsolati szakértő

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. novemberi számában olvasható.)