Ma már egyre természetesebb, hogy mobilról chatelünk, e-mailezünk, interneten olvasunk híreket, nézünk filmet vagy hallgatunk zenét. Noha a televíziós kínálat továbbra is nő, már korántsem csupán a képernyő jelenti az otthoni szórakozást a családok számára. A hirdetők pedig követik ügyfeleiket mindenhová. Novák Péterrel, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnökségi tagjával és az IAB Hungary elnökével a reklámok vándorlásáról beszélgettünk.

Az online hirdetéseket alapvetően négy részre kell osztanunk, a display a bannereket, a szponzorációt jelenti, a search a keresőmarketinget, az e-mail az online direktmarketinget vagy a személyre szóló hírleveleket, a listing a különböző adatbázisokban, mint például az álláskereső, ingatlanos, autós oldalakon megjelenő reklámokat takarja.Az internetes költés tavaly 27,2 milliárd forint tett ki, ebből a display 54, a search 28, a listing 15, az e-mail 3 százalékkal részesedett. A legnagyobb mértékben a keresőmarketing aránya emelkedett, a 44 százalékos bővülés csaknem 7,5 milliárd forintot jelentett. Az online hirdetési piac évről évre növekszik, noha 2008 óta a dinamikájából némiképp veszített a válság miatt. A korábbi 30-60 százalékos bővülés helyett tavalyelőtt csupán 7, tavaly pedig 16 százalékos növekedést tapasztalhattunk, a teljes piac szűkült, emiatt is nőtt az online részaránya a reklámtortán belül. Az internetes hirdetési piac fejlődése nem fog megtorpanni, ez bizonyos, mert az internet terjedése nem állt meg. Más európai országokban már elérte a 20 százalékot az online reklámköltés, nálunk 2012-2013 körül lehet erre számítani.

A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2011. júniusi számában olvasható.