Interjú Habsburg Ferdinanddal, a Da Vinci Learning csatorna vezetőjével

Az egész életen át tartó tanulás nélkülözhetetlen a sikeres és teljes élethez. Ismereteink gyarapítása nem csak az iskolák és az egyetemek padjaiban lehetséges – otthon is megtehető, csak a távirányítóig kell eljutnunk. Az alapító és többségi tulajdonos Ferdinand Habsburg célkitűzése, hogy az egész életen át tartó tanulás mindenki számára elérhető legyen életkortól, iskolázottságtól és anyagi helyzettől függetlenül.

– Sokan gondolkodtak már szülőként, pedagógusként, tanulni szerető emberként egy ehhez hasonló profilú csatorna létrehozásán, azonban mégis sokáig váratott magára, míg a kínálatban megjelent. Az induláskor kockázatos vállalkozásnak tűnt egy ilyen típusú „intellektuális” csatorna elindítása?

– Nem igazán. A kelet-európai országokban, ahol először indítottuk a Da Vinci Learning-et öt évvel ezelőtt, az oktatás mindig is nagyon fontos volt. A 1990-es évek elején már megmutatkozott az igény a médiában is olyan programokra, amelyekben megjelenik a tudomány, a tudás. Magyarország a Nobel-díjasaival kiváló példája annak, hogy milyen nagy az emberek tudás utáni vágya. Mi csak észrevettük, és igyekszünk ezt kielégíteni.

– Mennyiben jelentett konkurenciát a többi, ismeretterjesztő, természetfilm-, dokumentumfilm-csatorna? A program összeállításánál hogyan próbálták megkülönböztetni magukat ezektől a jól ismert, nagy tematikus tévétől?

– Mindig is különböztünk a többi hasonló csatornától abban, hogy életkortól függetlenül kínálunk tudást a család minden tagjának, és különleges kapcsolatot igyekszünk kialakítani gyermeknézőinkkel és szüleikkel. Hiszünk abban, hogy az érdekes és tanulságos műsorok párbeszédet indítanak a családtagok között, és ebben mutatkozik meg igazán a Da Vinci Learning különlegessége. Nézőink a mi programjainkat nézve igazi világot, valós tényeket látnak, és ez által érdekessé válik a csatorna a fiataloknak és idősebbeknek egyaránt, azaz minden korosztály hozzá tud szólni a látottakhoz. Ez a kulcsfontosságú mozzanat: a család beszélget egy műsorról, a hallottak rögzülnek, és az adott műsor képes hozzáadott értéket, tudást generálni negatív hatások, erőszak és reklámok nélkül. Úgy vélem, nincs túl sok - ha van egyáltalán- ehhez hasonló tulajdonságokkal bíró csatorna. Emellett a Da Vinci Learning azért is egyedi a piacon, mert magánkézben van, nem pedig egy nagy médiakonszern része, így szabadon formálhatja, válogathatja műsorait...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2012. novemberi számában olvasható.)