Ígéretes jel a tematikus és egyéb - nem közvetlen sugárzású - tévécsatornák számára, hogy az egyébként évek óta zsugorodó reklámpiacon ők egyre növekvő bevételt könyvelhetnek el. Még ha összegszerűen ez egyelőre nem is túl jelentős (2010-ben 14 milliárd forint), az arányok változását tekintve a tendencia egyértelmű: a hirdetők körében egyre népszerűbbek a kábelcsatornák.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) 2005 óta publikálja az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott hiteles adatok alapján. A televíziós reklámbevételek a 2008.évi 71,5 milliárd forintos tetőzés óta folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak. A teljes árbevétele 2010-ben 58 306 millió forint volt, amely 3 százalékos csökkenést mutat a 2009. évi 59 954 millió forinthoz képest, és nem éri el a 2005-ös szintet sem. Az összesített, több évre visszanyúló adatokon belül nemcsak a változások iránya, hanem annak mértéke is figyelemreméltó következtetésekre ad lehetőséget. Az országos, földi sugárzású televíziók reklámbevétele (2010-ben 44 294 millió forint) tavaly 8 százalékkal eset vissza, ám egy évvel korábban a csökkenés mértéke még 21 százalékos volt. Ezek nyomán valószínűsítető, hogy előbb-utóbb (akár már az idén) emelkedő irányba fordul a diagram görbéje.

Ezzel szemben az egyéb (kábeles, DTH és IPTV platformon terjesztett) televíziók forgalma már évek óta emelkedik, és ennek mértéke is egyre nagyobb. Reklámbevételük tavaly 18 százalékkal nőtt és elérte a 14 milliárd forintot, míg tavalyelőtt a növekedés „csak” 10 százalékos volt. Mindezen változások nyomán a kisebb tévécsatornák részesedése a teljes reklámtortából a folyamatosan növekszik, az országos, földi sugárzású televíziók rovására.

A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2011. 4. számában olvasható