A tévé dominanciája egyre inkább csökken, szerepét az internet veszi át. A gyerekek jelentős része már saját eszközökkel rendelkezik, a szülői kontroll ennek ellenére minimális. Egyebek között ezek voltak a legfontosabb megállapításai a VII. Nemzetközi Médiakonferenciának.

A hagyományokhoz híven a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság elnöke nyitotta meg a háromnapos szakmai tanácskozást szeptember 24-én Balatonalmádiban, amelyen idén mintegy kilencven előadás hangzott el a média gyerekekre gyakorolt hatásáról. Dr. Karas Mónika a fórumon elmondta, valódi cselekvésre van szükség ahhoz, hogy a fiatalokat felkészítsék a média befolyására. A hatóság továbbra is kiveszi részét abból a munkából, amely azt szolgálja, hogy a felnövekvő generáció eligazodjon a digitális univerzumban. Az elnökasszony példaként említette az Internet Hotline weboldal elindítását, a Bűvösvölgy nevet viselő médiaértés-központ létrehozását, valamint az Új Média Kultúra Kreatív Műhely programot, amelynek révén több egyetemen a legmodernebb eszközökkel felszerelt médialaborok nyílnak.

Mobil virtuózok, kapcsolatfüggők és a többiek

Dr. Edvi Péter, a rendezvény társszervezőjeként jelen lévő Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat elnöke bevezetőjében elmondta, tizenhat éve követik nyomon a változásokat a kutatók, a legfrissebb eredményekről a vizsgálatokban résztvevő szakemberek számoltak be. Ságvári Bence elmondta: a fiataloknak csupán néhány százaléka nem fér hozzá a nethez, felének van otthon saját tévéje és 10-ből négy saját számítógéppel is rendelkezik. A beszámolók alapján a kisebbek egyharmadánál, a nagyobbak kétharmadánál csak időbeli korlátozást vezettek be a szülők, azt viszont a felnőttek túlnyomó többsége nem szabályozza a családban, hogy milyen oldalak látogathatóak, illetve milyen tartalmak nézhetőek meg...

Médiazabálók a monitorok előtt

Dr. László Miklós, a kutatócsoport tagja szerint ma már nincs értelme feltenni azt a kérdést, hogy mennyit tévéznek a fiatalok? A kérdés helyesen úgy hangozhat, hogy milyen monitoron, milyen műsort néz, milyen közegben, kontextusban? Az internet 2013-ra átvette a vezetést a tévétől, az arány jelenleg 57-43 százalék az előbbi javára...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. októberi számában olvasható.)