Az új videófogyasztási szokások áttekintése nem lenne teljes, ha nem számolnánk be korunk egyik olyan jellemzőjéről, ami a hagyományos tévéktől indult el, és a szakirodalom idén nyártól csak a TV harmadik aranykora néven emlegeti.

A régebben egységes közönség nézői szegmensekre oszlása lehetővé tette olyan hosszú lélegzetű, kiválóan megírt, rendezett és előadott televíziós filmsorozatok megszületését, amelyek méltó utódaivá váltak a ’70-es évek nagy filmjeinek. Ezeket a sorozatokat először az HBO kezdte el gyártani, majd az új technológiák meghonosodásával az elszaporodó minőségi tévésorozatok ellepték az összes létező képernyőformát, hogy az internetes új televíziós szereplők — például a Netflix — révén a közönségnek egy csokorban átnyújtott sorozat-orgia formájában éljék virágkorukat. Brett Martin amerikai újságíró avatta be először a szakmát az idei nyár sikerkönyvében, a „Difficult Men” című írásában az ezredforduló óta zajló televíziós kreatív forradalom kulisszatitkaiba.

Jelentős alkotások

A kiváló filmek helyét átvevő TV-sorozatok létrehozását a csatornák és műsorszolgáltatók finanszírozzák, és a tévé harmadik aranykora elválaszthatatlan az új tévézési formák megjelenésétől, amelyek útja a DVD-től a TiVo-n keresztül a Netflix online videó-streamingig, illetve a You Tube videó-megosztóig vezet. Az új tévésorozatok által fémjelzett kreatív forradalom jelentősebb alkotásai között a The Sopranos, The Wire, Mad Man, Breaking Bad amerikai sorozatok, valamint az európai Downton Abbey, vagy a BBC legújabb sikerprodukciója, a The Fall című észak-írországi témájú thriller csakúgy szerepel, mint a Netflix House of Cards című politikai thrillersorozata. Brett Martin szerint ezeknek a hősei többnyire kettős természetű, peches, immorális, komplex alkatok, akiknek a régi televíziózás kánonai szerint nem volt helyük a TV képernyőjén. Ezen sorozatok alkotói és szereplői úgynevezett komplikált, „nehéz emberek”, akik egyfajta intim és összetett táncot lejtenek a valóság és a kitalált világ határmezsgyéjén...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. novemberi számában olvasható.)