PapGitka2Az analóg lekapcsolás utáni új médiapiacról, az RTL Klub fizetőssé válásáról, a kábeles partnerkapcsolatok fontosságról, a saját gyártású tartalmak szerepéről, a csatornaportfólió erejéről és a nemlineáris megoldások jövőjéről fejti ki véleményét Pap Gitka, az RTL Csoport kábelcsatorna-portfóliójának igazgatója.

Mire e sorok megjelennek, már lezárult egy korszak a hazai televíziózásban: megszűnt az analóg földi sugárzás. Mit jelent ez az RTL Csoport szempontjából?

A korábban csak pályázattal elnyerhető országos frekvenciák felszabadulásával – vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy az ilyen lehetőségek megsokszorozódásával – eltűnnek azok a csatornák közötti technikai különbségek, amelyek sokáig meghatározták az elérhető közönség méretét. Ettől kezdve a többi körülbelül 100 csatorna is élhet mindazon terjesztési lehetőségekkel, mint az RTL Klub, amennyiben meg tud állapodni a szolgáltatókkal. A DVB-T platformon bárki országos frekvenciához juthat, és 17 év után az RTL Klub is a többi csatornához hasonló módon léphet be a terjesztési piacra.

Ami – immár köztudottan – azt jelenti, hogy pénzt kér a műsoráért a terjesztői platformok üzemeltetőitől. Erről már többféle információ látott napvilágot. Ön hivatalosan mit tud megerősíteni: mikortól és mekkora összegű díjra számíthatnak a kábelszolgáltatók?

Döntésünk megértéséhez először vegyük sorra a tényeket. A Médiatörvény szerint az analóg lekapcsolás után, azaz 2013. november elsejétől az országos kereskedelmi csatornáknak is lehetőségük van a tartalmuk után műsordíjat kérni a terjesztőktől. Szintén tény a korábban említett technikai különbségek megszűnése. És van egy harmadik nagyon fontos tényező is: a megváltozott gazdasági környezet. A reklámpiac, ami eddig az egyetlen jelentős bevételi forrást jelentette az országos kereskedelmi csatornáknak, az elmúlt öt évben 40 százalékkal csökkent, ráadásul a korábban csak műsor-előfizetési díjakból élő kábelcsatornák is beléptek erre a piacra, és ennek a csökkenő piacnak évről évre nagyobb szeletét szerzik meg. Mára az a helyzet, hogy a kábeles műsordíjak piacának volumene közel másfélszer akkora, mint a teljes televíziós reklámpiac, az országos kereskedelmi csatornák ebből viszont egyáltalán nem részesednek, miközben a tévézők 30-40 százaléka ezeket a csatornákat nézi. Így magától értetődő, hogy a földi csatornák, amelyek a legnagyobb összegeket költik saját gyártású tartalmakra, megjelennek ezen a piacon, mert e nélkül helyzetük gazdaságilag teljesen ellehetetlenedik.

Mindezen okok miatt kíván élni az RTL Klub a törvény adta lehetőségekkel. Határozott időpontot még nem tudunk mondani, jövő év elején, az ilyenkor szokásos folyamatok keretében kezdjük el a tárgyalásokat az érintettekkel. Vélhetően 2015. január előtt lezárulhatnak a megbeszélések, és akkortól fogunk majd pénzt kérni az RTL Klub műsoráért....

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. novemberi számában olvasható.)