2013-ban folytatódott a negatív trend a televíziós reklámpiacon. A visszaesés hat százalék volt az előző évhez képest, a teljes televíziós reklámtorta így 45,6 milliárd forintra zsugorodott – derült ki az Ernst & Young és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) közös éves jelentéséből.

Tavaly összességében több mint hárommilliárd forinttal zsugorodott a reklámtorta az előző évhez képest, 2011-hez viszonyítva pedig több mint 9 milliárd forinttal kevesebbet költöttek Magyarországon a hirdetők. A visszaesés üteme azonban lassult: amíg 2012-ben 11 százalékos volt a csökkenés, addig 2013-ban 6 százalék. A kábelspecifikus csatornák esetében azonban visszafogottan ugyan – mindössze 4 százalékkal –, de növekedtek a reklámbevételek, így ők kapták az összbevétel 31 százalékát, vagyis 14 milliárd forintot. Ez jelentős eredménynek számít, az előző évben ugyanis ez a televíziós szegmens 11 százalékos veszteséget könyvelhetett el. Ezzel párhuzamosan azonban a földi sugárzású adók piacán tavaly 10 százalékos volt a visszaesés, a negatív trend hatásait tehát ezek a televíziók érezték meg a múlt évben – hangzott el a „Reklámtorta 2013” felmérést bemutató sajtótájékoztatón február közepén.

Az elmúlt évben 43,3 milliárd forintra nőttek a reklámszpotokból származó bevételek, arányuk 95 százalékra emelkedett. A nem szpot jellegű bevételek összege a tavalyi 25 százalékos növekedés után idén jelentősen, 39 százalékkal csökkent, ez részben a módszertanban bekövetkezett változásnak köszönhető, a szponzor-finanszírozott műsorok ugyanis idén nem tartalmazzák a produkciós költségeket.

A tavalyi évre vonatkozó felméréshez 56 televíziós csatorna nyújtott adatot, az M3 új szereplő a kutatásban, a Hír Tv viszont kikerült az adatszolgáltatásból. A piac méretének megállapításához az adatokat közvetlenül a televíziós társaságok, valamint sales house-ok szolgáltatták. Ezek összegyűjtését és összesítését az az Ernst & Young végezte. A jelentés elkészítésekor idén is a net-net – kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalék levonása utáni – reklámbevételt vették figyelembe. A felmérés nem tartalmazza a barter tevékenységből származó bevételeket, valamint az olyan egyéb forrásokat, mint például az emelt díjas telefon és SMS, a rendezvények, valamint a saját márkás árucikkek.

(Média-Kábel-Műhold, 2014. március)