A televíziós reklámpiacról évek óta szinte csak hanyatlásról hallunk híreket, és már az is pozitívumnak számít, ha „a visszaesés üteme lassul”. Ezúttal – KantaMedia jóvoltából – ismét emelkedő trendekről számolhatunk be. Különösen az értékesített reklámidőket tekintve.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) legutóbbi éves jelentése szerint 2013-ban hárommilliárd forinttal zsugorodott a reklámtorta (MKM 2014. március). A KantarMedia ugyan más metodika (a listaáras költések) szerin t számol, ám hasonló eredményekről adott hírt. Eszerint tavaly sem fordult meg a reklámköltések csökkenő trendje a hazai piacon, de a második félév hozott némi javulást az első hat hónaphoz képest. Így a július végén mért közel 5 százalékos mínusz után az év végén már csak 1,2 százalékos volt a listaáras költések elmaradása 2012-höz viszonyítva. A kutatócég külön is elemezte a három fő médiaszolgáltatói kört. Eszerint az országos kereskedelmi tévék a legnagyobb vesztesek, kettőjük összesített bevétele tavaly 13 százalékkal esett vissza, viszont még mindig az ő számlájukon jelent meg a tévés reklámokra költött pénz fele. A közszolgálati adók bevétele 3, míg a kábelcsatornáké 20 százalékkal emelkedett.

Még szembetűnőbb a különbség, ha az értékesített reklámidőket vesszük szemügyre. Ebben már az országos kereskedelmi adók mutatója is pozitív irányba lendült át, 9 százalékos növekedéssel. A közszolgálat csatornái viszont 15, a kábeltelevíziók pedig 40 százalékos növekedést könyvelhettek el. Az RTL Klub és a TV2 összesen 7,4 millió percének majdnem tízszeresét (69 millió perc) hozta össze az KantarMedia vizsgálatában szereplő mintegy 20 kábelcsatorna. A havi reklámperceket összesítő ábrából az is kiolvasható kábelcsatornák az idei év elején is kiváló „repülőrajtot” vettek, vagyis a tendencia folytatódni látszik, csak ismét magasabb szinten.