LukacsCs 1602Lukács Csaba a televíziós reklámpiacról

Idén januártól a közönségarányt tekintve piacvezetővé vált a tévécsatornák reklámidejét értékesítő kereskedőházak között az Atmedia, köszönhetően a 2015 második félévében kötött jelentős megállapodásainak. A hirdetési piac átalakulásáról, trendjeiről nyilatkozott lapunknak Lukács Csaba, a társaság ügyvezető igazgatója.

Figyelemre méltó eredmény alig fél évtized alatt ilyen súlyú szereplővé válni ezen a dinamikus piacon. Hogyan sikerülhetett?

Egy Magyarországon újdonságnak számító, aggregáló modellel léptünk be a piacra: független cégként nem kötődünk egyetlen médiacsoporthoz sem, azonban velük együttműködve számos csatornát képviselünk, és összesítve folyamatosan egyre magasabb nézettséget, célzott közönséget tudunk biztosítani a hirdető partnereinknek...

A nézői szokások átalakulása hogyan hat a reklámpiacra?

Már a 2000-es évek eleje óta érzékelhető a fragmentáció, azaz egyfajta átrendeződés a tévés piacon: a tematikus adók egyre nagyobb szerepet játszanak a nézők életében, miközben a korábbi vezető csatornák súlya jelentősen visszaszorul. Ezt követnie kell az értékesítési módszerünknek is, ezért alkalmazzuk az aggregáló modellt...

A reklámpiac jó félévtizednyi „mélyrepülése” után milyennek látja a mai helyzetet?

2008-ban valóban nagyon durva visszaesés történt a piacon. Ha összehasonlítjuk a 2013-as adatokat, ami talán az utolsó komoly válságév volt, akkor nagyjából a TV2 korábbi éves reklámbevételének megfelelő mennyiségű pénz tűnt el a piacról. Majd megfordult a trend, és 2014-ben a piac már közel kétszámjegyű növekedést produkált. Ez persze még mindig sokkal szerényebb eredmény, mint ami 2007-ben, az utolsó „békeévben” volt. Mi ezen belül jelentősen túlteljesítettük a piacot, hiszen az átlagosan kb. 10 százalékos növekedés mellett a miénk 30% volt....

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2016. februári számában olvasható.)