1000x100 piacvezeto statikus ok2 

tamas horvath webAz ismeretterjesztő csatornák szerepéről, a nézők változó igényeiről, az ezen a piacon (is) erősödő versenyről és az új kihívásokra adható válaszokról nyilatkozott lapunknak Horváth Tamás country manager, a Viasat World Ltd. kereskedelmi igazgatója.

 

Mennyire népszerű még 2017-ben az ismertterjesztő televíziózás?

A nemlineáris tévézés és az olyan új megoldások, mint a Netflix és más OTT szolgáltatások terjedése ellenére a hagyományos tévé változatlanul népszerű. A videós tartalmak – ezen belül az ismeretterjesztő műsorok – fogyasztása az elmúlt néhány évben stabil maradt. Az Eurodata 76 piacon mért adatai szerint a tíz legnézettebb program 20 százalékát az ismeretterjesztő műsorok teszik ki világszerte. A magas produkciós költségvetésű, erős történeti szállal bíró dokumentum műsorok – leginkább az over-the-top szereplőknek köszönhetően – növekvő tendenciát mutatnak, míg az ismeretterjesztő reality terén visszaesés mutatkozik. Viszont a „valóságshow” elemeit nélkülöző, inkább a tényleg valós világ érdekességeit bemutató ismeretterjesztő tartalmak iránt egyre erősödő igény érzékelhető.

Ebben a műfajban mennyire változtak meg az igények az elmúlt évek során?

A piacot a helyi szűk piaci résre célzó ismeretterjesztő csatornák, a hasonló célcsoportra fókuszáló nemzetközi hálózatok, illetve specifikus online tartalmak jellemzik. A felhasználók által készített tartalmak terén szintén növekedés tapasztalható, különösen a barkácsolás, hobbi, életmód, divat és vlog (videós blog) területeken. Tartalom szempontjából az ismeretterjesztő reality műsorok hanyatlásával nagyobb hangsúly került a tényalapú, illetve tényfeltáró tartalmakra. Csatornáinkon a nézők nem kreált szuperhősöket akarnak látni, hanem érdekes emberek, akik valamivel kivívták az elismerést, akikkel tudnak azonosulni – akiket nevezhetünk akár „hétköznapi hősöknek” is.

Mivel tűnhet ki egy csatorna a versenytársai közül?

Kétségtelen, hogy ebben a műfajban is hatalmas a verseny, nagy nemzetközi résztvevőkkel és regionális csatornákkal egyaránt. De a független európai szereplők, mint a Viasat World, jó helyzetből indulhatnak. A tartalomkészítésre fordított befektetéseink növelésének köszönhetően majdnem minden műsorunk teljesen új. Tartalmaink 75 százaléka az elmúlt két év során készült. A Viasat World csatornáin mindig van új tartalom, új kutatásokkal, ötletekkel, tehetségekkel és nézőpontokkal a háttérben.

A verseny kemény; a mi stratégiánk az, hogy a nézőink számára releváns tartalmakat kínálunk, a lineáris és nemlineáris platformjainkon. Előnyünk abban rejlik, hogy nem amerikai vállalat vagyunk, így nem vagyunk kötelesek a tengerentúli amerikai központunk programjait sugározni. A döntéseinket helyben hozzuk, így jobb a reakciókészségünk, rugalmasak vagyunk. Ami minket kiemel a mezőnyből, az a terjesztőinkkel való szoros együttműködés és közös gondolkodás. Ez is visszavezethető a függetlenségünkre...

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2017. júniusi számában olvasható.)