A tévéreklámok ereje

A tévés birodalom az Egyesült Államokban visszavág. Május közepén ünnepi külsőségek között tartották meg New Yorkban a televíziós szakmában csak Upfront Week néven emlegetett egyhetes rendezvényt, amikor – öt évtized óta – a nagy amerikai televíziók a hirdetők és médiavásárlók előtt bemutatták az ősszel kezdődő új tévés idény fő műsoridejének az előzetes reklámszpotjait. Ilyenkor kötik le a jövedelmező ügyleteket, és a televíziós hirdetések mintegy 70 százalékát ezen a héten értékesítik nagy fesztiválhangulatban.

Az „upfronts” a nagy tévés hálózatoknak lehetőséget ad a csillogó sztárparádéra New York kultikus helyszínein, hogy találkozzanak a mélyzsebű hirdetőkkel, illetve fennhangon világgá trombitálják: a televízió a streaming korában továbbra is releváns audiovizuális média maradt. Sőt, a Disney és további nagy hagyományos birodalmak is a streaming területére lépnek, és a Netflix dolgát megnehezítve, elmérgesítik a streaming csatát. A nagy amerikai lapok szerint korai még halotti tort ülni a hagyományos televízió fölött, amely a jövőben is élvezi majd a hirdetők bizalmát.

A streaming világgal való csatározások, és a hagyományos tévék streaming pályán való megjelenése némiképpen összezavarja az amerikai hirdetőket, de ezeket a folyamatokat is figyelembe véve, Catherine Sullivan, az Omnicom reklámvásárló holdingtársaság észak-amerikai vezetője így nyilatkozott a NYT-nak: „Mindenkit, a televíziókat és saját ügyfeleimet is megnyugtathatom: az üzlet a megszokott mederben folyik tovább. A jövő még nem érkezett el”.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. július-augusztusi számában olvasható.)